Charlie schreef op woensdag 26 september 2007, 16:34:
> e m kraak schreef op dinsdag 25 september 2007, 21:47:
>
>> Charlie schreef op dinsdag 25 september 2007, 20:57:
> Betekent een samengesteld leerproces meerdere soorten van
> leren? In dat geval denk ik van wel. Als ik clicker met mijn
> paard leert ze door uitproberen en herhalen en uiteindelijk
> legt ze hopelijk een verband tussen haar en mijn gedrag.
Ik bedoelde inderdaad dat er sprake is van gelaagdheid. Die gelaagdheid noemde ik samengesteld (dus geen meerdere soorten van leren - integendeel, nog maar vrij kort geleden is eindelijk bewezen dan klassieke - en operante conditionering varianten van hetzelfde zijn).
Vanuit simpele oorzaak-gevolg interacties volgen verbanden, volgt cognitie. Vanwege de van nature bestaande sociale verbanden die paarden kunnen aanleggen neemt men recent wetenschappelijk aan dat het cognitief vermogen van paarden behoorlijk groot moet zijn.
> factoren. Maar ik voel me toch een beetje laboratoriumrat als
> ik het zo bekijk. Als mens dicht ik mezelf graag allerlei mooie
> eigenschappen toe die ws. op z'n behaviouristisch bekeken mij
> toch weer iets opleveren.
Je hoeft niet eens "behaviouristisch" te kijken. Als je "evolutionair" kijkt en de equaties van Dawkins volgt kom je eender uit.
> Ik weet niet goed waar ik eigen initiatief of probleemoplossend
> vermogen moet plaatsen. Bv. intelligent disobedience, bij
In ieder geval onder concept classificering, denk ik.
Met een concept wordt een constante in gedrag bedoeld, onafhankelijk van de opportuun reële aanleiding; bijvoorbeeld "
wijken-voor-druk" moet tot concept worden geoefend wil het echt zinnig zijn.
Iets waar ik echter ook nog altijd niet uit ben is of uitvoering van een concept wel echt bewust en begrepen moet zijn. Ik denk steeds meer van niet: ook mensen voeren regelmatig concepten uit op "onbewuste" wijze.
Hiermee staat het begrip "eigen initiatief" onder druk, wat gelijk een van de hoofdpunten is geweest op grond waarvan het behaviourisme is aangevallen (nmm op irreële gronden want aangeboren gedrag, wat bewezen bestaand is, zet "eigen initiatief" minstens zo zwaar op de helling). IK ben er academisch enorm in geïnteresseerd maar daarmee dwalen we te ver af van wat
praktisch voor ons en de paardjes bruikbaar is.
> Border Collies die hun handler negeren omdat zij door hebben
> dat de schapen er van tussen gaan. Is dat alleen maar een
> geconditioneerde respons? En aangeboren gedrag, om maar weer
> over Borders te beginnen: sommige puppies hebben nog nooit een
> schaap gezien en toch weten ze gelijk dat ze een kudde bij
> elkaar moeten houden.
>
> Bedankt voor de link.
Daar kun je zonder twijfel mee voort. Nmm helpt het echt als je beter begrijpt wat er gebeurt, zelfs als je tevoren al afstand neemt omdat dit alfa noch omega kan zijn. Als je Skinner uit hebt begin je maar aan de cognitieve ethologie
Goede praktische oefening vind ik: filmpjes bekijken (maakt eigenlijk nauwelijks uit wat.
Parelli e.a. omhooggevallen koibois zijn dankbaar slachtoffer
) en proberen te analyseren wat er werkelijk gebeurt en wat de trainer denkt dat er gebeurt... komt het overeen?
Blabla! , Egon
Keep it greasey
so it'll go down easy
Hi-ho Silver!