Spirithorses schreef op vrijdag 15 juni 2007, 9:10:
> Dat vind ik nou goed!
> Dat je helder kunt blijven denken en niet in die emotie van dat
> oncontroleerbare paard schiet. Da's waar de meeste mensen nou
> problemen mee hebben (en waar ik áááltijd op zit te hameren....)
>
> Als je weet waarmee je bezigbent is dat wegrennen of bokken
> ineens een stuk minder eng en kun jïj bepalend blijven.
Dat is het begríp over het gereedschap in je kist Pien.
Veel mensen zitten met hun eigen kennis en hun paard op een rijdende trein.
Beiden zijn zichzelf en hun ervaringen. Paarden kúnnen dat niet in perspectief plaatsen en ook slechts weinig ruiters begrijpen dat ze daar bij zichzélf in moeten investeren.
Als de ruiter die hindernis genomen heeft zijn twee dingen bij het opvolgende leerproces goed je te BLIJVEN realiseren
- het paard en wat die heeft meegemaakt blijven de randvoorwaarderen voor de mogelijkheden
- goed paardmanschap is het voorkómen van problemen, van ongewenste succeservaring
Elke kent Huli. Weet waar ze potentiële problemen kan verwachten en ook dat het zinloos is de maatlat voor dat paard daar voorbij te leggen.
Omdat ík het schrijf zullen veel lezers wel in de stress schieten maar
- wees realistisch over wat jij en je paard zíjn en wat jullie meegemaakt hebben.
Vraag je af wat je wil en waarom, of dat eigenlijk wel realistisch en zinvol is.
'
Bitloos' bijvoorbeeld is nu ineens politiek correcte mode voor het imago van de ruíter maar door onvoldoende begrip heel vaak contraproductief in de som voor het páárd.
J.S. Rarey, F.Caprilli, R.Becker, P.
Parelli en dichter bij huis I.Teblick om wat voorbeelden te geven, hadden en hebben heel duidelijk kennis en begrip genoeg om optomingsloos, laat staan
bitloos-spoorloos te rijden en toch (of beter, juíst daardoor) reden/rijden zij paardgericht mét.
Het hulpmiddel is irrelevant, de crux is het gereedschap tussen de oren.
Bij het mennen ligt het allemaal onder een vergrootglas omdat het inherent onveilig is.
In de tijd dat de wereld nog op paardenkracht draaide, de gemiddelde menner een veelvoud van tijd met zijn voor mennen gefokte stabiele paarden bezig was, waren footmen heel normaal, waren menzadels heel normaal.
Nu, in een tijd vol motorvoertuigen bestuurd door mensen die koeien alleen van plaatjes op een melkpak kennen willen 'we' ineens heethoofdige warmbloeden met een geschiedenis
bitloos voor de kar zetten omdat dit vriendelijk is....
'Vriendelijk' voor wie? Op een paard gaan zitten en helemaal voor de kar vastbinden en te sturen waar het zelf niet zou gaan zijn in de grond niet 'vriendelijk'.
Goed topic Esther.
Doel, motivatie, mogelijkheden en eindsom voor ruiter en paard krijgen zo een ander perspectief.
HC