InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
391 berichten
Pagina 9½ van 27
Je leest nu alle berichten van "Fred"
Volg datum > Datum: maandag 20 november 2006, 0:2520-11-06 00:25 Nr:66353
Volg auteur > Van: Fred Opwaarderen Re:66292
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: altijd wel over hengsten, maar hoe zit het met de merries? Structuur

Fred
Homepage
Leisele
Belgie

Jarig op 23-8

391 berichten
sinds 15-6-2003
>>> Przewalski's hebben 66 chromosomen, huispaarden 64, ezels 62.

Voor de mensen die nog niets van genetica kennen:
http://learn.genetics.utah.edu/units/basics/

hier wat specifieker:
http://www.detectingdesign.com/donkeyshorsesmules.html

mvg,
Fred

--
www.cabcalor.be
Volg datum > Datum: woensdag 22 november 2006, 20:0522-11-06 20:05 Nr:66724
Volg auteur > Van: Fred Opwaarderen Re:66708
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Ervaringen met Swisshorseboot gevraagd. Structuur

Fred
Homepage
Leisele
Belgie

Jarig op 23-8

391 berichten
sinds 15-6-2003
jose schreef op woensdag 22 november 2006, 19:16:
> Kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat al dat
> gewicht aan die benen ook niet geweldig is.

Klopt inderdaad, en volgens mij veroorzaken hoefijzers op dat vlak een veel groter probleem dan al dan niet de theorie die Xenophon 2400 jaar geleden verkondigde ;-)

Zelf ben ik momenteel bezig met een Zwitserse groep die bezig is met de accelerometrie van de hoef en welke daarvan het histologisch effect is.

Voorgaande studies hebben versnellingen opgemeten van 339.5 m/s2 Voor alle duidelijkheid - dit is een piekmoment geweest! ;-) Dus niet de gemiddelde waarde, deze zou voor het linkervoorbeen 196 m/s2 geweest zijn en wel de versnelling op het moment dat de hoef in galop de grond "verlaat". Ik bespaar verdere (minder spectaculaire) waarden, maar iedereen kent wellicht de tweede wet van Newton nog... Kracht is massa x versnelling.
bij piekmoment, pakweg 350 gram voor een gemiddeld hoefijzer, afgerond : 119 N
bij piekmoment, pakweg 425 gram voor de epic easyboot, afgerond : 144 N
bij piekmoment, pakweg 700 gram voor de smitjes, agerond : 238 N

Overigens zijn er in de Newton-waarden van HC 1000x te groot ;-) Eenheid van massa is kg en niet gram :-P

Groetjes,
Fred

--
www.cabcalor.be - Evidence Based & Natural Hoofcare
Volg datum > Datum: donderdag 23 november 2006, 15:2523-11-06 15:25 Nr:66873
Volg auteur > Van: Fred Opwaarderen Re:66793
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Ervaringen met Swisshorseboot gevraagd. Structuur

Fred
Homepage
Leisele
Belgie

Jarig op 23-8

391 berichten
sinds 15-6-2003
Huertecilla schreef op donderdag 23 november 2006, 9:13:
> De krachten die jij aangeeft zijn per stap en moet je bovendien
> zowel voor vesnellen als vertragen rekenen.
> Je maakt het makkelijker als je de piekwaardes weglaat en
> gewoon uitgaat van snelheid en frequentie. Voor de max.snelheid
> uiteraard het dubbele van die van het paard nemen.
> De hoef vertraagt en versnelt per stap naar nul en dubbel
> reissnelheid.
> Voor de versnelling heb je de frequentie en de snelheid nodig.
> DAT geeft je de kracht per stap per schoen.
> Daarna weer de snelheid toevoegen om de arbeid uit te rekenen.

De krachten die ik aangaf zijn niet per stap, maar krachten op een welbepaald tijdstip. Vermits krachten vectoren (dus mét grootte, richting én zin) zijn, is het weinig zinvol om de "gemiddelde" kracht uit te drukken, daar deze heel waarschijnlijk op geen enkel moment van toepassing zijn.
Wat ik niet snap is waarom je bij de max snelheid het dubbel van de snelheid van het paard neemt. Het is toch niet zo dat de gemiddelde snelheid van de hoeven precies het dubbele is van die van de snelheid van het paard ?? Misschien bij een welbepaalde snelheid van een welbepaald paard, maar zeker niet lineair door te trekken - want dat is afhankelijk van de afgelegde weg van de hoef en deze is 1) niet bij ieder paard gelijk 2) afh. van de snelheid van het paard. Mijn shetlander moet nl. veel meer passen zetten om evenveel snelheid te halen dan onze warmbloed...de piekwaarden van de versnelling van de hoeven van onze shetlander zal bij een gegeven snelheid merkelijk hoger zijn dan deze van onze warmbloed.

Naar "analogie" :
Een auto rijdt 50km aan 50km/h en 50 km aan 100km/h (en ervan uitgaande dat er tussen beide snelheden géén versnelling plaatsgrijpt (anders krijgt deze discussie een meer natuurkundig karakter. Wat is de gemiddelde snelheid ? Inuitief antwoorden veel mensen foutief... maar als je net iets langer erover nadenkt zul je wellicht begrijpen wat ik bedoel ;-)

Over de geleverde arbeid.... waarom moet je aan de kracht de snelheid "toevoegen" ? Voor alle duidelijkheid arbeid is het product van kracht x afgelegde weg! Snelheid doet "niets" ter zake ifv arbeid ;-) Correcter is trouwens nog in deze de integraal te nemen, omdat de kracht (zeer) varierend is in de tijd! Mocht het een cte kracht zijn die werkt op de afgelegde weg kun je gewoon W=F.s uitrekenen ...

@Jose : het effect is momenteel nog niet gekend, intuitief lijkt het me niet "goed", maar studies heb ik er nog niet van gelezen.... een mooi thesis-onderwerp lijkt me ;-)

Groetjes,
Fred.

--
www.cabcalor.be - Evidence Based Natural Hoofcare
Volg datum > Datum: vrijdag 24 november 2006, 0:5024-11-06 00:50 Nr:66929
Volg auteur > Van: Fred Opwaarderen Re:66904
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Ervaringen met Swisshorseboot gevraagd. Structuur

Fred
Homepage
Leisele
Belgie

Jarig op 23-8

391 berichten
sinds 15-6-2003
Huertecilla schreef op donderdag 23 november 2006, 21:33:
> De kracht om de schoen te versnellen (en vertragen is, dus WEER
> x 2) m. a = F in Newtons (vandaar dat je het gewicht ook in
> Newtons moet zetten)
> m = gewicht hoefschoen

Euh... ? m = massa ! uitgedrukt in kg en niet in Newtons. In SI eenheden: N=kgxm/(s^2)

> Als je ECHT de puntjes op de i wil zetten dan dien je het twee
> keer uit te rekenen. Namelijk ook nog een keer voor de
> verticale verplaatsing. Dit komt BIJ de horizontale. Voor de
> orde van grootte is de horizontale echter helder genoeg.
> Tenslotte willen we niet de arbeidtoename in het exacte
> toegenomen aantal hartslagen uitdrukken.

Er wordt helemaal geen arbeid geleverd bij een loodrechte kracht op de bewegingszin!
W=Fxsxcos(hoek) in deze. Ter verduidelijking : cos(90°) = 0 ;-)

Een schitterend boek is "Physics" van Walker. Heel eenvoudig uitgelegd, gaande van elementaire mechanica tot een inleiding in de nucleaire fysica.

Ben trouwens weer teveel bezig met dingen waarmee ik me eigenlijk niet zou moeten mee bezighouden - 'k ga terug zinnig werk doen ;-)

Groetjes en succes,
Fred

--
www.cabcalor.be - Evidence Based & Natural Hoofcare
Volg datum > Datum: dinsdag 28 november 2006, 1:2128-11-06 01:21 Nr:67312
Volg auteur > Van: Fred Opwaarderen
Volg onderwerp > Onderwerp: A look at the cult-like world of barefoot trimming Structuur

Fred
Homepage
Leisele
Belgie

Jarig op 23-8

391 berichten
sinds 15-6-2003
Voor de mensen die het nog niet gezien/gelezen hebben; ter info :
http://www.horseshoes.com/advice/barefoottrimming/barefoot.htm

Ik onthoud me van verdere commentaar ;-)

Fred.
--
www.cabcalor.be - Evidence Based & Natural Hoofcare
Je leest nu alle berichten van "Fred"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
391 berichten
Pagina 9½ van 27
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact