Piet schreef op maandag 1 mei 2006, 15:56:
> maar schreef op maandag 1 mei 2006, 11:45:
>
>> Hallo! Ik ben opzoek naar mensen die ook klassieke dressuur
>> rijden.
>> Heb een Andalusishe hengst die ik op deze manier train, zal
>> graag met mensen in contact komen die ook hierin geinteresseerd
>> zijn om info uit te wisselen. Hasta Luego!
>
>
http://communities.zeelandnet.nl/data/barok/ > Mogelijk heb je hier iets aan?
> piet
> nah' tuurlijk Natuurlijk
Barok is niet Klassiek Piet. Klassieke Dressuur is de officiële benaming voor de vorm van dressuur zoals die onder de FEI-reglementen wordt beoefend.
'Wij' noemen deze manier van rijden door de bank genomen 'traditioneel'. Het is het teugeldenken.
Barok is verder geen specifieke manier van rijden maar een stijlvorm, een tijdvak. Dat het begrip net als 'natuurlijk' een eigen leven is gaan leiden geeft aanleiding tot veel verwarring. Dat veel mensen het daarbij ook nog met 'klassiek' verwarren maakt de onzin kompleet

Tíjdens de barokke periode werd zowel 'klassiek' als 'hoge school' gereden. De eerste vorm was voor de cavalerie, de tweede voor de vrijetijdsruiters bij uitstek; de adel.
Deze laatste vorm van rijden was op stang met losse teugel.
Het is correct om te spreken van een wedergeboorte, een renaissance, want deze stijl is identiek aan die welke vanuit het iberisch schiereiland in de spaanse kolonie Napels door de edelen daar werd beoefend, daar door Grisone/Pignatelli werd overgenomen en waar Pluvinel het leerde die het indirect weer doorgaf aan La Guérinère, De Saunier et al.
Op het iberisch schiereiland lijkt deze stijl voor Christus al gemeengoed te zijn geweest en nooit in onbruik te zijn geraakt.
De definitie van 'Hoge School' houdt de hoogtesprongen in.
De definitie van 'barok' houdt uiterlijke kunststijl-elementen in.
De definitie 'klassiek' houdt in deze een basis bij de Klassieken in.
De Klassieken, de Grieken, reden NIET conform de stijl welke in de renaissance aan het Franse hof geherintroduceerd werd, doch met trens 'a la jinetta' en derhalve is het correct om de door de napoleontische oorlogen op de voorgrond gekomen stijl 'klassiek' te noemen.
Wat in Wenen gereden wordt is een klassieke versie van hoge school: het is een van oorsprong pruisische cavalerie-school welke voor een deel ook naar La Guérière grijpt. Hierin zijn de hoogtesprongen opgenomen doch bepaald niet zoals de renaissance grootmeesters voorstonden met alleen stang en losse teugels. Wenen rijdt aan de strakke teugel, ook met trens, a-la-brida, dus feitelijk klassiek. De verzameling is daarom ook een hybride. Klassiek in stíjl en uitvoering met Hoge School oefeningen.
Saumur blijft nog een stap verder in de richting van cavalerie en daarbij komt de verzameling niet verder dan het evenwicht. Hier eveneens oefeningen uit de hoge school doch van geen kant een wedergeboren manier van 'a-la-brida'.
Een purist mbt de renassaince-versie met stang en losse teugel is Bent Branderup. Hij legt ook veel nadruk op de uiterlijkheid en heet hierdoor terecht 'barok' Hoge School..
Een andere purist in deze school was Solinski doch deze schuwde de uiterlijkheid. Ook stopte deze uit paargericht oogpunt bij de hoogtesprongen. Solinkski was daarmee wel purist in de losse teugel, nog veel sterker dan Branderup, doch per definitie geen barok noch hoge school.
Ikzelf streef ernaar purist te zijn in een paardgerichte manier van rijden die stoelt op de wedergeboren manier zonder teugeldruk maar dan ook zonder bit en die teugel. Ik stop, eveneens, uit paardgerichte overwegingen bij de hoogtesprongen.
Ik heb het nog niet door onderzoek kunnen onderbouwen doch volgend verschillende bronnen (welke voor het eerst publiek door Solinski werden aangeboord) zouden van circa 2500 jaar BC tot 500 jaar AD de imazighen ('berber', mauri, numidiërs) een dergelijke manier van rijden gehad hebben; zonder teugels weerstandsloos verzameld.
In míjn definitie-boekje sluiten paardgericht en klassiek elkaar uit

De vraag is daarom wat de topic-startster met 'klassiek' bedoelt.
HC
http://users.telenet.be/huertecilla