janna schreef op maandag, 25 juli 2005, 18:47:
Egon Schreef:
>> Ik wil overal in meegaan, maar geef me dan eens opgave van
>> degelijke researchliteratuur, voor mijn part vanuit de
>> ergonomie, hoe dat precies moet!
>
> Lees de boeken van Steinbrecht, Podhajsky, tik op internet
> klassieke dressuur in en lees voor jezelf wat het is.
Neeeee, ik vroeg om researchliteratuur, niet paardrijliteratuur. Die heb ik al uit nml.

> Het is niet iets mechanisch afdwingen
Tuurlijk niet... je bindt á la de la Pluvinel gewoon je paard met een wel heel stevig kaptoom tussen 2 pilaren, etc...

tot uuuhhhh..... bijzetteugeltjes en de rest van het BDSMgebeuren in de gemiddelde hedendaagse manége?
> wat een paard niet wil.
> Een seconde gegoogled en dit stukje van een willekeurige site
> wil ik alvast geven.

Jaja, Peri Hippikos... zelf nog vertaald

Als je de Anabasis er bij leest krijg je ook nog enig idee over de context.
> oefeningen en methoden die nu nog van toepassing zijn in de
> rijkunst. In de Renaissance heeft de Italiaan F. Grisone de
> rijkunst van de Grieken weer herontdekt. Zijn leerling Antoine
> la Pluvinel heeft de rijkunst van Grisone verder ontwikkeld en
> paardvriendelijker gemaakt. Pluvinel introduceerde ook het Werk
Welnee. Hij schreef het op, met een boel gravures erbij - dat is iets anders.
> tussen de Pilaren. In de Baroktijd kwam de Rijkunst tot enorme
> bloei. De alom bekende de F.R. de la Guerinière zette de
> aangegeven richting van Pluvinel verder door en de rijkunst werd
> nog zachter en vriendelijker. Het oorspronkelijke doel van de
> Rijkunst werd veranderd. Het ging niet meer om het praktische
> nut voor het gevecht, het ging nu puur om de kunst. Alleen
> koningen en andere edelen beoefende de zeer gecompliceerde
> Kunst. Aan hun niveau als ruiter ontleenden ze veel aanzien.
Dat is tot op zekere hoogte waar. Kwam echter een abrupt eind aan door ontwikkeling van de remonte, m.n. door Napoleon. Via Caprilli en het "campagnerijden" heeft wat in de hedendaagse manége gebeurt geen barst meer te maken met "dressuur" van voor Napoleon.
>
> F.R. de la Gueriniere kan gezien worden als de grondlegger voor
> de Klassiek Rijkunst zoals we die nu kennen en nog in de meest
> pure vorm te zien is in de Spaanse Rijschool van Wenen, de
> Klassieke Rijschool in Lissabon en het Cadre Noir in Saumur. Ook
> protocol van de FEI, het overkoepelende orgaan voor de
> internationale dressuursport is gebaseerd op de geschriften van
> de la Gueriniere.
De FEI-dressuur, zelfs ook maar in minieme mate, paardvriendelijk? Daar heb ik andere ideeën over. En ik niet alleen; blijkbaar voelde de NL equipe zich dermate in het kruis getast en aangesproken dat men het nodig vond de nmm zeer goede kritische website
http://www.kahlin.net/noir/dressyr/index/index.php juridisch aan te vallen.
>> behoorlijk overbodig.
>
> Ja mee eens. Ook interessant, dat communiceren met andere
> diersoorten is weer iets heel anders trouwens.
Dat is inderdaad "iets heel anders". Iets dat pas de laatste eeuw stukje bij beetje echt onderzocht is. Wisten de Pluvinel c.s. nog niets van... anders zouden die dat welicht al gedaan hebben.
Groetjes, E.