Wat dat betreft wordt er in het onderwijs met enorme oogkleppen op
> naar kinderen gekeken,.
>
Ik kom toch even voor het onderwijsveld op hoor. Ik heb jaren gewerkt in basis/speciaal onderwijs, later met kinderen met psychiatrische stoornissen (cluster 4) en nog later (na mijn studie orthopedagiek) ben ik gaan werken bij het expertisecentrum voor autisme in Rotterdam. (ben nu al weer jaren "met pensioen").
In die functie moest ik o.a. ook leerkrachten begeleiden/cursussen geven . Ik heb heel veel mensen in het onderwijs meegemaakt die echt ontzettend bevlogen waren om de kinderen zo goed mogelijk in hun ontwikkeling te helpen en daarbij ook uitgingen van hun mogelijkheden.
Naast kennis over autisme in dit geval, spelen er natuurlijk ook andere factoren een rol, zoals o.a. pedagogische kwaliteiten.
Er waren af en toe (echt zelden) leerkrachten die het verdomden om te zien dat kinderen met autisme een ander manier van informatieverwerving/verwerking hadden en dus hun aanpak niet wilden veranderen.
Dat heb ik gemeld (met medeweten van betreffende leerkrachten) aan de directie. Zo'n persoon hoort wat mij betreft niet voor de klas.
Maar nogmaals: het overgrote deel van de leerkrachten deed echt zijn stinkende best!
(ben nu al een poosje uit het onderwijs, spreek dus vanuit mijn ervaring in het verleden. Dat hele "Passende Onderwijs" lijkt mij een ramp te worden)