Karen Koomans schreef op zondag 21 maart 2010, 23:06:
> Bij een volgende trainingsessie bind ik Joris in eerste instantie weer
> even vast maar ik verwacht dat hij dan al snel los kan. Wel sta ik erbij;
> het zou me niet verbazen dat Joris meteen weer gaat lopen klieren als ik
>
> P.S. @
Piet : heb je de berichtjes op het forum gelezen dat het
> versturen van e-mails aan jou opnieuw (soms) niet lukt? Zie bericht
>
#196554 en
#196659 ajb.
Dank je, ik heb het gelezen en doorgegeven.
Mijn hele Positiefclickertrainen dvd's heb ik gemaakt om mensen die willen leren trainen een stap voor stap voorbeeld en alternatief te geven.
Vooral omdat ik me kapot erger aan uitingen als "clickertrainen? Je geeft een snoepje en de zaak is zo gepiept"
Als ze 'normaal' les krijgen dan gaan ze weet ik hoelang naar een manege of naar een privé trainer, waar ze vanaf nul beginnen met de relatief eenvoudigste oefeningen.
Bij
clickertraining begín je met het moeilijkste. Je paard clickerwise maken. De click leren verbinden met de beloning dat is eenvoudig, maar dán wordt er meteen daarna een beroep gedaan op het beslissend vermogen, op concentratie, op niet toegeven aan de druk van het paard maar die druk kunnen ombouwen naar het besef van "Ik ga jou trainen en niet jij mij" Vanaf het eerste moment heb je daarbij al ( tuurlijk, afhankelijk van de geaardheid van het paard) leidinggevende kwaliteiten nodig. Ook al sta je achter een draadje. Want wat gebeurt er dan? De méns stapt achteruit zodat paard niet bij hen kan komen en niet het paard. Haal het touwtje weg en er is niets geleerd.Degene die dan wegstapt is nog steeds de mens, alleen zal het paard nu niet meer blijven staan.
Als je nou weet dat er talloze óuders zijn die dat leidinggevende vermogen totaal missen (vandaar de vele onopgevoede ettertjes van kindertjes) is het niet gek dat vele kinderen dat zeker niet kunnen.
Klein, maar treffend voorbeeld over hoe snel een pony de verkeerde ideeën kan krijgen
Tijdens het filmen werkten we met 10 mensen met 5 pony's in een vrij snel roulerend systeem. Elk koppel kreeg om de zoveel tijd dus een andere pony voor de neus.
Vier van de vijf pony's heb ik bewust goed in de gaten gehouden, maar bij eentje heb ik alle fouten gewoon laten gebeuren.
Resultaat? De derde dag was er niet meer mee te werken, bijten en slaan. Dat ging ongeveer zo: Eerste koppel maakte een klein foutje, het tweede kon dat niet verbeteren, koppel drie maakte het nog erger, koppel vier durfde niet anders meer en koppel 5 werd gebeten en kreeg een mep.
Het is ook niet zo dat wanneer je de basis van de basis goed hebt aangeleerd dat je dan je paard zomaar alles kunt aanleren, maar de grootste valkuil is omzeild, omdat er verder niets meer veranderd. Alle start principes blijven hetzelfde.
Ik heb nog geen oplossing voor de start met kinderen.. Hoewel ik denk dat er in beginnen met clickeren tijdens het rijden een mogelijk antwoord ligt.
Per slot van rekening begin je op "les" ook niet een paard te trainen en dingen aan te leren eerst zélf een beetje leren zitten.....