InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
5061 berichten
Pagina 254½ van 338
Je leest nu alle berichten van "Frans Veldman"
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 16:2818-1-10 16:28 Nr:188221
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:188217
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
eddy DRUPPEL schreef op maandag 18 januari 2010, 16:12:

> Toch wel Frans .Ik ga beduidend sneller de bocht door op 4X4
> als op 2wh/drive .

Wel met dezelfde auto ja. Maar no way dat je met een zware tank, met bladveren en starre assen, net zo hard de bocht door kunt als een BMW of zoiets. Het is uiteindelijk rubber dat je op de weg houdt, en 2 keer zoveel gewicht stelt 2 keer zo hoge eisen. Heb je niet 2x zoveel rubber op de weg dan vlieg er eerder af.

> 2wiel is geen enkel probleem .OP 4X4 krijg je een beperkt
> onderstuur zoals in voorwielaangedreven wagens dat n extreme
> gevallen "ineens" kan omslaan in onderstuur (daarom ook .Als je
> een 4x4 kwijt bent in een bocht ben jenemm ook echt kwijt hoor)
> maar daar moet je al echt het varken voor uithangen als
> bestuurder ! En als je dat moment tegenkomt is er bijna geen
> enkele tweewielaangedreven wagen die je nog kan volgen

Er zijn meer criteria. Wat doet de auto als er een hobbeltje in het wegdek zit? Grote zware wielen met bladveren en starre assen kunnen zo'n oneffenheid niet goed volgen (wel eens over nagedacht wat het nut is van LICHTmetalen velgen? Grinn! ) en stuiteren de weg af. Met of zonder 4WD. En met of zonder bekwame chauffeur.

> Ivm met de remweg zijn er ook enkele dingen die je in je
> redenatie moet meenemen 1 Een 4X4 is bijna altijd zwaarder dan
> een tweewielaangedreven wagen .Patrol zit op 2500kg bv . Dus
> een langere remweg is normaal !

Precies. Ook de remweg vind ik een belangrijk aspect van de "wegligging".

>> Noorwegen hebben ze ontdekt dat 4x4's vaker bij een ongeluk
>> betrokken raken dan gewone auto's. Reden: je voelt de gladheid
>> minder, maar met remmen is het voor alle auto's gelijk.
>
> Nogal wiedes ;-) de meesten laten hun tweewiel wagen staan in
> de sneeuw en halen de 4X4 buiten LOL

Duh. Uiteraard is dat verhoudingsgewijs bepaald. De meeste Noren hebben trouwens geen 4x4 maar rijden over de sneeuw in een normale auto.

> Ikzou een verplichte 4X4 opleiding geen slecht idee vinden .

Nou, ik heb toch wel een bloedhekel aan verplichte opleidingen voor dingen die je misschien al kunt. Ik denk dat ik toch aardig wegkom in een 4x4...

> Al is iemand een noodstop gesimuleerd met 5OOkg hooi (ipv
> paard) in de trailer ? Moet je is doen op een industrieterrein
> of verlaten parking .Van 80km/u naar stop . BIG SURPRISE Grinn!

Dat is allemaal wel zo, maar ik zie toch meer heil in een opleiding die je leert te voorkomen dat je allerlei truken nodig hebt. Meer afstand houden. Beter leren inschatten wat een veilige snelheid is om door de bocht te gaan. Etc.

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail"
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 16:4218-1-10 16:42 Nr:188227
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:188223
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Peter Donck schreef op maandag 18 januari 2010, 16:39:

> mijn dubbele trailer weegt 800kg, Humbaur
> Atec weegt ook zoweinig, zo'n dure duits of overprijsde brit
> weegt natuurlijk meer

Doet er niet toe. Wat is het totaalgewicht? Dus eigen gewicht PLUS laadvermogen? Dat is wat voor de Nederlandse wet telt.
Op zich ook wel weer logisch, want anders moet de geuniformeerde ook nog verstand hebben over wat paarden ongeveer wegen, of zelf een weegschaal meebrengen.

> dus een dubbelpaardstrailer met een shet mag achter een gewone
> wagen toch,

Nope. Zelfs leeg mag het niet.

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail"
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 16:4718-1-10 16:47 Nr:188229
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:188225
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Anita Cats schreef op maandag 18 januari 2010, 16:41:

> Scheeld een hoop geld voor het E bewijs, en met trailer
> rijden,,,, gewoon veel oefenen op een afgelegen parkeerplaats
> oid, en achter uit rijden, en achteruit bochtjes rijden, nog
> leuk ook!

Ik heb voor mijn E nooit examen hoeven te doen, maar hoe zit dat? Als je zelf even oefent, moet je dan nog wel lessen volgen? Of kun je gewoon examen doen? Als dat laatste het geval is, dan vind ik dat toch te prefereren boven geknutsel met papieren (wat vast ook niet gratis is, en de trailer ook nog eens minder waard maakt omdat het zowat onmogelijk is om het gewicht later weer te verhogen).

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail"
Je leest nu alle berichten van "Frans Veldman"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
5061 berichten
Pagina 254½ van 338
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact