InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
5061 berichten
Pagina 254½ van 338
Je leest nu alle berichten van "Frans Veldman"
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 15:2318-1-10 15:23 Nr:188193
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:188175
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
van lennep schreef op maandag 18 januari 2010, 15:05:

> In nederland kun je een soort van vrijwaringsbewijs krijgen ,
> dan betaal je geen belasting ,en mag je er niet mee rijden.
> Dat is voor alle mensen die hun oldtimers in hun grote schuur
> hebben staan.

Neeee, niet voor oldtimers. Die rijden sowieso legaal zonder belasting rond, en hebben daar geen vrijwaring voor nodig. Alleen maar als het ding niet meer door de APK heenkomt.

> de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan
> de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
> de TMM van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.

Wat weegt die landcruiser dan? Ik denk niet dat je hier gemakkelijk een 2-paards achter kan hangen zonder boven die 3500 Kg uit te komen...

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail"
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 15:4018-1-10 15:40 Nr:188206
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:188188
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Peter Donck schreef op maandag 18 januari 2010, 15:19:

> da's die fameuze sperdifferentieel toch ?

Ok, het werkt als volgt:
Er zijn twee systemen in zwang.
De eerste is permanente 4x4. Dus met derde differentieel (tussen voor- en achteras). Daar zit dan meestal wel een inschakelbare "lock" op voor in het terrein, anders gaat nog steeds alle aandrijving naar het wiel met de minste weerstand. Rijdt wat stabieler op asfalt, maar verbruikt wat meer omdat alle tandwielen en aandrijfassen voortdurend mee blijven draaien. En maakt ook wat meer herrie en trillingen.
Tweede systeem is inschakelbare 4x4. Geen derde differentieel (tussen voor- en achteras) maar een knop waarmee je de 4x4 inschakelt (wat dan gewoon een starre verbinding is tussen voor- en achteras). Die dingen hebben geen "lock" want het is al een starre verbinding. Wel hebben ze vaak zogenaamde "vrijloopnaven" om de vooras volledig stil te leggen als de 4x4 toch uit staat. Want anders wordt door de voorwielen de voorste aandrijftrein nog steeds rondgedraaid.
Met dit 2e systeem mag je op asfalt niet in 4x4 rijden omdat je geen derde differentieel hebt. Doe je dat toch dan gaat de boel snel kapot, en bovendien wordt je wegligging juist slechter omdat je wielen al worden gedwongen om door te slippen.

> denk dat die op de meeste nieuwe toch wel zit nu, niet ?
> ik denk dat de huidige 4x4 meest worden gebouwd voor op asfalt
> nu,

De nieuwe, duurdere, voor de Nederlandse asfaltmarkt bedoelde 4x4's hebben vaak permanente 4WD.

De meeste oudere modellen landcruisers, goedkopere auto's, e.d. hebben meestal het 2e systeem. Evenals de auto's die gebruikt worden in landen waar het nut geeft om zo'n 4x4 te hebben kiezen meestal voor inschakelbare 4x4.

> zoals ik het voel heb je toch in vele natte situaties een beter
> wegligging in 4x4
> of is dat quatsh ?

Alleen de permanente 4x4's. Wat ook maar betrekkelijk is. In Noorwegen hebben ze ontdekt dat 4x4's vaker bij een ongeluk betrokken raken dan gewone auto's. Reden: je voelt de gladheid minder, maar met remmen is het voor alle auto's gelijk. 4x4's rijden harder over de sneeuw, maar komen dan in de problemen als ze moeten remmen.
Bij omzichtig gebruik heb je natuurlijk wel voordelen. Maar je hebt dan wel weer een zwaardere wagen die gemakkelijker de bocht uit vliegt.
Het argument "wegligging" vind ik dan ook meer een marketingkreet die niet wordt gerechtvaardigd door de feiten.

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail"
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 15:5018-1-10 15:50 Nr:188210
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:188205
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Peter Donck schreef op maandag 18 januari 2010, 15:39:

> ik heb tot mijn 40° altijd 2°hands gereden, en ik ben géén
> techneut,
> ik kan je vertellen dat ik verdomd veel meer in een garage heb
> gestaan
> dan met een nieuwe

Ja ok. Je moet wel weten WAT je koopt he? Van de personenauto's is zo ongeveer het enige onverwoestbare merk Mercedes, en dan alleen nog tot ongeveer halverwege de jaren 80. Hoewel de oude golfjes het er ook niet slecht vanaf brengen. Maar ga in een mediterraanse auto rijden en je hebt niets anders dan problemen...

> ik hou bv absoluut niet van autos, maar eigenlijk kan je
> momenteel niet werken zonder, ik heb er maar eentje, jij hebt
> er 3 ? en een vliegtuig ?

2 auto's.
Maar ok, ben er niet afhankelijk van (werk aan huis ;-) ) en rij sowieso niet zoveel. En als we eens ver moeten dan gaan we niet met de auto. ;-)

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail"
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 15:5818-1-10 15:58 Nr:188214
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:188212
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Marlies Sanders schreef op maandag 18 januari 2010, 15:51:

> En dan heb je dus E achter B nodig...

Precies.
Er zijn al heel wat mensen geweest die hebben zitten puzzelen, maar de conclusie was dat alleen met een paar zeldzame combinaties het NET lukt om aan alle eisen te voldoen, en dat het in bijna alle gevallen onmogelijk is om legaal met een 2-paards te rijden zonder E. In die zeldzame gevallen dat het net mogelijk is om tussen alle eisen door te glippen heb je dan ook nog een combinatie die welliswaar legaal is, maar niet echt veilig te noemen is. En dan zit je er ook nog mee dat je de altijd de 2-paards moet laten "terugkeuren" naar een lager totaalgewicht. De meeste 2-paards hebben een totaalgewicht van 2000Kg, en mogen dus alleen achter een auto die 2000Kg weegt, maar dan zit je alweer boven die limiet van 3500Kg.

Toch maar E halen dan. Lijkt me niet zo moeilijk en in ieder geval nuttig als je nog niet weet hoe je moet manoeuvreren met zo'n ding.

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail"
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 16:1818-1-10 16:18 Nr:188218
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:188216
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Els Kleverlaan schreef op maandag 18 januari 2010, 16:06:

> Daar is mijn ervaring dan toch anders mee, maar dat komt
> misschien door het type auto waar ik mee rij. De subaru impreza
> is permanent 4x4 en heeft toch een aanmerkelijk betere
> wegligging dan alle andere auto´s waar ik tot nog toe in heb
> gereden.

Ja ok, we hadden het eigenlijk over terreinwagens. Bij personenwagens, zeker met een visco-koppeling tussen voor- en achteras, ben ik het met je eens.
Maar de grote, lompe terreinwagens met bladveren en starre assen, die hebben echt geen geweldige wegligging. Daar dat was ook niet het ontwerpcriterium, en daar zijn ze dan ook niet voor gemaakt.

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail"
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 16:2818-1-10 16:28 Nr:188221
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:188217
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
eddy DRUPPEL schreef op maandag 18 januari 2010, 16:12:

> Toch wel Frans .Ik ga beduidend sneller de bocht door op 4X4
> als op 2wh/drive .

Wel met dezelfde auto ja. Maar no way dat je met een zware tank, met bladveren en starre assen, net zo hard de bocht door kunt als een BMW of zoiets. Het is uiteindelijk rubber dat je op de weg houdt, en 2 keer zoveel gewicht stelt 2 keer zo hoge eisen. Heb je niet 2x zoveel rubber op de weg dan vlieg er eerder af.

> 2wiel is geen enkel probleem .OP 4X4 krijg je een beperkt
> onderstuur zoals in voorwielaangedreven wagens dat n extreme
> gevallen "ineens" kan omslaan in onderstuur (daarom ook .Als je
> een 4x4 kwijt bent in een bocht ben jenemm ook echt kwijt hoor)
> maar daar moet je al echt het varken voor uithangen als
> bestuurder ! En als je dat moment tegenkomt is er bijna geen
> enkele tweewielaangedreven wagen die je nog kan volgen

Er zijn meer criteria. Wat doet de auto als er een hobbeltje in het wegdek zit? Grote zware wielen met bladveren en starre assen kunnen zo'n oneffenheid niet goed volgen (wel eens over nagedacht wat het nut is van LICHTmetalen velgen? Grinn! ) en stuiteren de weg af. Met of zonder 4WD. En met of zonder bekwame chauffeur.

> Ivm met de remweg zijn er ook enkele dingen die je in je
> redenatie moet meenemen 1 Een 4X4 is bijna altijd zwaarder dan
> een tweewielaangedreven wagen .Patrol zit op 2500kg bv . Dus
> een langere remweg is normaal !

Precies. Ook de remweg vind ik een belangrijk aspect van de "wegligging".

>> Noorwegen hebben ze ontdekt dat 4x4's vaker bij een ongeluk
>> betrokken raken dan gewone auto's. Reden: je voelt de gladheid
>> minder, maar met remmen is het voor alle auto's gelijk.
>
> Nogal wiedes ;-) de meesten laten hun tweewiel wagen staan in
> de sneeuw en halen de 4X4 buiten LOL

Duh. Uiteraard is dat verhoudingsgewijs bepaald. De meeste Noren hebben trouwens geen 4x4 maar rijden over de sneeuw in een normale auto.

> Ikzou een verplichte 4X4 opleiding geen slecht idee vinden .

Nou, ik heb toch wel een bloedhekel aan verplichte opleidingen voor dingen die je misschien al kunt. Ik denk dat ik toch aardig wegkom in een 4x4...

> Al is iemand een noodstop gesimuleerd met 5OOkg hooi (ipv
> paard) in de trailer ? Moet je is doen op een industrieterrein
> of verlaten parking .Van 80km/u naar stop . BIG SURPRISE Grinn!

Dat is allemaal wel zo, maar ik zie toch meer heil in een opleiding die je leert te voorkomen dat je allerlei truken nodig hebt. Meer afstand houden. Beter leren inschatten wat een veilige snelheid is om door de bocht te gaan. Etc.

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail"
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 16:4218-1-10 16:42 Nr:188227
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:188223
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Peter Donck schreef op maandag 18 januari 2010, 16:39:

> mijn dubbele trailer weegt 800kg, Humbaur
> Atec weegt ook zoweinig, zo'n dure duits of overprijsde brit
> weegt natuurlijk meer

Doet er niet toe. Wat is het totaalgewicht? Dus eigen gewicht PLUS laadvermogen? Dat is wat voor de Nederlandse wet telt.
Op zich ook wel weer logisch, want anders moet de geuniformeerde ook nog verstand hebben over wat paarden ongeveer wegen, of zelf een weegschaal meebrengen.

> dus een dubbelpaardstrailer met een shet mag achter een gewone
> wagen toch,

Nope. Zelfs leeg mag het niet.

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail"
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 16:4718-1-10 16:47 Nr:188229
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:188225
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Anita Cats schreef op maandag 18 januari 2010, 16:41:

> Scheeld een hoop geld voor het E bewijs, en met trailer
> rijden,,,, gewoon veel oefenen op een afgelegen parkeerplaats
> oid, en achter uit rijden, en achteruit bochtjes rijden, nog
> leuk ook!

Ik heb voor mijn E nooit examen hoeven te doen, maar hoe zit dat? Als je zelf even oefent, moet je dan nog wel lessen volgen? Of kun je gewoon examen doen? Als dat laatste het geval is, dan vind ik dat toch te prefereren boven geknutsel met papieren (wat vast ook niet gratis is, en de trailer ook nog eens minder waard maakt omdat het zowat onmogelijk is om het gewicht later weer te verhogen).

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail"
Je leest nu alle berichten van "Frans Veldman"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
5061 berichten
Pagina 254½ van 338
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact