InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
5970 berichten
Pagina 313½ van 398
Je leest nu alle berichten van "Peter Donck"
Volg datum > Datum: zaterdag 16 januari 2010, 14:0716-1-10 14:07 Nr:188010
Volg auteur > Van: Peter Donck Opwaarderen Re:188008
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: oorzaak van onregelmatigheid onder ruiter !! Structuur

Peter Donck
Homepage
moorslede
belgie

Jarig op 5-10

5970 berichten
sinds 18-9-2004
Christel Provaas schreef op zaterdag 16 januari 2010, 13:54:

> Peter Donck schreef op zaterdag 16 januari 2010, 8:13:
>>
>> maar zouden al die dressuurrijders op te jonge paarden
>> niet beter wat meer aan "rustig" denken, en wat minder aan
>> "spektakel"
>
> Tis denk ik een verkoopvideo. Dan ligt het accent meer op
> spektakel dan op gymnastiek.

niet echt goeie reklame voor jezelf,
nee jij niet ! zij ! die van de video hé
Volg datum > Datum: zondag 17 januari 2010, 10:4017-1-10 10:40 Nr:188042
Volg auteur > Van: Peter Donck Opwaarderen Re:188038
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: witte hoeven zwakker? Structuur

Peter Donck
Homepage
moorslede
belgie

Jarig op 5-10

5970 berichten
sinds 18-9-2004
de voornaamste funktie van pigment is bescherming tegen UV-licht
het ontbreken van pigment leidt in de huid dan ook sneller tot verbranden en andere gevoeligheden,
gezien de hoefwand ook een soort huid is bevat die eveneens pigment,
naast die uv-werende funktie zorgt pigment echter ook voor een hardere huid/hoorn kwaliteit waarbij huid minder snel gaat scheuren bv,
hetzelfde geldt voor hoefhoorn, witte hoeven zijn daardoor doorgaans wat 'rekbaarder' en gaan dan minder snel splijten bv dan zwarte, maar dat is in de meeste gevallen dan ook weer te wijten aan "te lang"
die rekbaarheid kan er echter wel toe leiden dat bv bij zware trekpaarden (waaronder belgen, vlaamse, franse koudbloeden, tinkers, shires ...) en bij grovere ponies en zonder voldoende tegendruk van de leef-bodem (zachte ondergrond, weide, zand) de hoeven serieus gaan "schotelen" met alle problemen van dien.
Paarden met kleine hoeven zoals bv quarters of appaloosas kunnen dan weer last krijgen van het te snel afslijten van witte hoeven waardoor ze sneller op de hoefballen gaan lopen met ev. pijnlijk gevolg.

ik heb hier allerhande hoeven, van volledig wit tot volledig zwart met allerhande gestreept en gedeeltelijk ertussenin
voor mij is een witte hoef op hetzelfde paard in vergelijking met zijn zwarte de mindere,
ook al kan een paard met witte hoeven toch beter skoren dan een met zwarte,
er spelen nog faktoren een rol, daarom moet je kijken op hetzelfde paard en die vergelijken
maar voor mij heel zeker een diskrimineerende faktor bij eventuele nieuwe keuzes
(net als witte aftekeningen om het even waar)
Volg datum > Datum: zondag 17 januari 2010, 15:4617-1-10 15:46 Nr:188059
Volg auteur > Van: Peter Donck Opwaarderen Re:188058
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Hoe kom je erop om paarden te houden? Structuur

Peter Donck
Homepage
moorslede
belgie

Jarig op 5-10

5970 berichten
sinds 18-9-2004
Maria Delavega schreef op zondag 17 januari 2010, 15:07:

> Nadien, toen m'n moeder werkte, gingen we stiekem naar het
> Wilgenhof en namen les met geld die we verdiend hadden door
> 'klevertjes' plakkertjes te verkopen van deur tot deur.

was dat op 't wilgenhof in st-E-W ?
toch niet eind jaren '80 (dus 20 jaar terug ?)
(ik weet wel dat je dit jaar 65 wordt maar toch ...)
Volg datum > Datum: zondag 17 januari 2010, 19:0817-1-10 19:08 Nr:188069
Volg auteur > Van: Peter Donck Opwaarderen Re:188061
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Hoe kom je erop om paarden te houden? Structuur

Peter Donck
Homepage
moorslede
belgie

Jarig op 5-10

5970 berichten
sinds 18-9-2004
Maria Delavega schreef op zondag 17 januari 2010, 16:23:

> Peter Donck schreef op zondag 17 januari 2010, 15:46:
>
>> Maria Delavega schreef op zondag 17 januari 2010, 15:07:

> Yip inderdaad. Ik was toen 8 jaar toen ik ermee begon. Effie
> rekenen, moet rond 1984 geweest zijn dat ik daar begon te
> rijden. Wist niet dat J. mijn moeder kende, dat is dan ook
> weeral toevallig uitgekomen :-). Ik was altijd 'in' voor

ik zeg toch niet dat ik je moeder ken !? (zij mij misschien wel)
ik wordt dit jaar pas 85


> Uit schrik dat er iets zou gebeuren hebben m'n ouders ons dan
> toch laten rijden. Toen hebben we daar paar paardekampen mogen
> volgen.
> Oew, inderdaad 65, was vergeten dat ik al zo oud ben :-).

ik denk dat ik daar in 89 maninka mijn eerste paard heb gekocht "bie Jean"
ze is nu 24, en d'r staan al 4 generaties na haar (ook bij mij)
maar toen was jij denk ik nog te jong voor het stel pubers dat er toen rondhing,
en ik was er al te oud voor
zegt "Duchesse" je nog wat ?
Volg datum > Datum: zondag 17 januari 2010, 20:0617-1-10 20:06 Nr:188074
Volg auteur > Van: Peter Donck Opwaarderen Re:188071
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Hoe kom je erop om paarden te houden? Structuur

Peter Donck
Homepage
moorslede
belgie

Jarig op 5-10

5970 berichten
sinds 18-9-2004
Maria Delavega schreef op zondag 17 januari 2010, 19:20:

> Peter Donck schreef op zondag 17 januari 2010, 19:08:
>
>> Maria Delavega schreef op zondag 17 januari 2010, 16:23:

> (Kontesse). Man wat hebben wij toen geweend...
> Tja pubers, ik was niet aan die gasten die daar reden, ene
> Vincent en nog paar andere...had waarschijnlijk daar al een
> afkeer voor maneges ontwikkeld...

jaja d'r gaan ook bij mij weer belletjes rinkelen
vincent was geloof ik zoiets als een dom-blondje
Duchesse is het enige paard dat daar eigenlijk is oud geworden
al de rest was voor de koers - de les - de verkoop - of de slacht
taraf komt ook van daar, een wreed goed jeepke !
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 11:4618-1-10 11:46 Nr:188121
Volg auteur > Van: Peter Donck Opwaarderen Re:188097
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: natte manen Structuur

Peter Donck
Homepage
moorslede
belgie

Jarig op 5-10

5970 berichten
sinds 18-9-2004
Marlau schreef op zondag 17 januari 2010, 23:31:

> Het is niet zo dat er condens in de stal is of dat ze zich
> ergens nat aan maakt.De stal wordt dagelijks gedaan,er is geen
> lek aan dak of drinkbak.. Indien het condens zou zijn,zouden de
> andere paarden in de stal er toch ook zo moeten bijstaan?
> Spierbevangen is ze niet,dagelijks gaat ze toch wel even uit en
> stijf loopt ze niet.

waarschijnlijk gewoon kondens,
elk levend wezen verdampt water via zijn huidoppervlak, mensen ook,
doorgaans wordt dit water opgenomen door de omgevingslucht en zie je er niks van
als het verzadigingspunt van de lucht bij een bepaalde temperatuur is bereikt
dan gaat het door de huid afgegeven water kondenseren en wordt dus ipv damp weer water
kondensatie gebeurt altijd eerst op de koudste oppervlaktes,
waarschijnlijk is het zo dat langs de niet-manen kant van je paard
het vocht toch nog wegraakt door luchtstroming
langs de manenkant heb je die luchtstroming niet, de manen zijn kouder dan de huid van je paard en het eerste koudere objekt dat die watedamp tegenkomt,
dus daar gaat het kondenseren en krijgt je paard dus natte manen....
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 12:4318-1-10 12:43 Nr:188130
Volg auteur > Van: Peter Donck Opwaarderen Re:188127
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Peter Donck
Homepage
moorslede
belgie

Jarig op 5-10

5970 berichten
sinds 18-9-2004
van lennep schreef op maandag 18 januari 2010, 12:19:

> Wij kunnen voor weinig aan een afgeragde toyota landcruiser 70
> 4.2D komen uit 2001.
> Als trekauto voor de trailer , maar we willen hem dan ook

> Heb ook al gezien dat hij gebruikt kan worden om te ploegen ,
> misschien kan ik wel een loonbedrijf beginnen...
>
> Gr Esther

hangt van je maandsalaris af hé ......
is dat een eenmalige betaling waar je op doelt ?
als je 1000€/mnd verdient dan is het een koopje
verdien je 50.000€/mnd dan is het wel duur

een 2 liter is niet echt heavy hoor, kijk ook maar of je voor élke administratie een kar met twee dikke rossen mag trekken daarmee :
- is die auto daarvoor gelegitimeerd door de konstrukteur
- is die auto daarvoor gelegitimeerd door de autokeuring (overheid)
- is je trekhaak dat ook
- mag je voor je verzekering
- mag je voor je rijbijwijs

of is het een 4,2 l diesel ? kijk dan maar wat dat zuipt
en wat je er voor taksen aan betaalt, vaak is dat het waar mensen hem voor laten staan (en wat bedrijven als onkosten van hun inkomsten aftrekken)
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 14:5018-1-10 14:50 Nr:188166
Volg auteur > Van: Peter Donck Opwaarderen Re:188144
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Peter Donck
Homepage
moorslede
belgie

Jarig op 5-10

5970 berichten
sinds 18-9-2004
ElkeW schreef op maandag 18 januari 2010, 13:29:

> van lennep schreef op maandag 18 januari 2010, 13:25:
>
>> eddy DRUPPEL schreef op maandag 18 januari 2010, 13:08:
>>>
>>> Is een 4.2 L ( 2l landcruiser ken ik niet, 2,5L ,3L en 4.2L
>>> wel) , verbruik : tussen de 15 en 20 l/100km .Mag 3ton trekken

van de konstrukteur, maar mag dat ook van de heer Wetgever ?

>>> .Reken voor een groot onderhoud tussen de 1000 en 1500€ .In B
>>> is dit een personenwagen (wegentaks voor 4.2 en 14FISCPK
>>> torenhoog) en geen lichte vracht maar weet niet hoe dit in NL
>>> zit .

ik weet ook niet hoe het systeem in .nl ineen zit, maar hier betaal je véél als partikulier en de auto niet zijnde "lichte vrachtwagen"

>>
>> Nee , geen geurtje , gewoon een deal met de baas van het
>> bedrijf waar mijn mannetje werkt , en auto is afbetaald...

en afgeschreven ook, daar is het de baas natuurlijk om te doen,
voor de rest zo laag mogelijk faktureren natuurlijk
>
> Gho dan ben je gewoon een dikke gelukzak Esther!
> Een goed tweedehands exemplaar is al niet makkelijk te vinden,
> en voor zo'n prijs al helemaal niet.
> Je kan er de wei mee slepen, en paardjes verzetten, en als je
> ineens een bevlieging krijgt doorrijden tot Timboektoe, heeft
> die auto geen probleem mee ;-)

die auto niet, maar mevr. Wetgeefster misschien wel hé,
op eigen terrein mag je er alles mee, behalve hem stil laten staan
want dan heb je een milieuvergunning nodig voor het stellen van wrakken
maar op de openbare weg moet je dan weer wél met alle papperasselarelijen in orde zijn, verlies dat maar niet uit het oog

wat je sharan betreft : die màg wel 2000kg trekken maar is daar absoluut niet voor gebouwd om dat veelvuldig en intensief te doen in tegenstelling tot pickups en andere "jeeps" natuurlijk

wat 4x4 rijden betreft : is niet zo moeilijk als je weet hoe het werkt,
probeer dus maar géén korte bochten te kort te nemen
en verder is het volgens mij voor je motor beter om een zware trailer op gang te trekken in 4x4 ook al doettie ut in 2x4 ook, al zeker als je in de modder staat geparkeerd

wat rijbewijs betreft : met een B mag je enkel een sleep tot max 750kg trekken,
dat is dus een lege 2paardstrailer
voor al wat meer is heb je om zn minst een B+E nodig

verbeter me maar indien nodig, het is vaak minder simpel dan het lijkt
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 14:5418-1-10 14:54 Nr:188168
Volg auteur > Van: Peter Donck Opwaarderen Re:188156
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Hoe kom je erop om paarden te houden? Structuur

Peter Donck
Homepage
moorslede
belgie

Jarig op 5-10

5970 berichten
sinds 18-9-2004
Cindy Helms schreef op maandag 18 januari 2010, 14:18:

>
> Elandhond , Turkish

een turks elandhond ?
welwel, straks wordt haiti weer groen !
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 15:0018-1-10 15:00 Nr:188172
Volg auteur > Van: Peter Donck Opwaarderen Re:188167
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Peter Donck
Homepage
moorslede
belgie

Jarig op 5-10

5970 berichten
sinds 18-9-2004
Frans Veldman schreef op maandag 18 januari 2010, 14:52:

> EN tegen alle propaganda in: beter voor het milieu, want als we
> mee zouden doen met de wegwerpmentaliteit dan hadden ze voor
> ons al een paar nieuwe auto's moeten bouwen, met alle
> vervuiling en energie- en grondstofverkwisting die dat met zich
> mee brengt...

dat klopt wel , maar als nooit iemand een nieuwe koopt,
dan koopt op den duur ook nooit iemand nog een ouwe
ook al duurt het op cuba al een tijdje
>
> Ik kijk toch altijd wat meewaring naar mensen die hun goede
> geld "investeren" in het zoveelste wegwerp-apparaat, en dan ook
> nog eens hun geld kwijtraken aan dure wegenbelasting,
> verzekering, en andere ongein... Tssss.
>
een investering is het zeker niet
maar het is wel een manier om redelijk zorgeloos in een nieuw luxeding rond te rijden,
dan zo ongeveer hetzelfde bedrag zonder fun naar je staat door te schuiven
en waarom zou je dat dan weer laten liggen
en dat is uiteindelijk de reden waarom er zoveel bedrijfswagens rijden
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 15:0318-1-10 15:03 Nr:188174
Volg auteur > Van: Peter Donck Opwaarderen Re:188171
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Peter Donck
Homepage
moorslede
belgie

Jarig op 5-10

5970 berichten
sinds 18-9-2004
ElkeW schreef op maandag 18 januari 2010, 14:58:

> Peter Donck schreef op maandag 18 januari 2010, 14:50:

>> op eigen terrein mag je er alles mee, behalve hem stil laten
>> staan
>> want dan heb je een milieuvergunning nodig voor het stellen van
>> wrakken
>
> Wordt dat gecontroleerd, dat stilstaan? En wat is stilstaan?
> Geen nummerplaat hebben?

hangt hoofdzakelijk af welke buren je hebt
en ook hoeveel je er hebt staan,
maar ja, dat kan gekontroleerd worden

>> wat 4x4 rijden betreft : is niet zo moeilijk als je weet hoe
>> het werkt,
>> probeer dus maar géén korte bochten te kort te nemen
>
> En als je 't niet meer weet, gewoon stuur los laten, dan valt
> hij wel terug op zijn plaats (echt) ;-)

net als zeilen
Je leest nu alle berichten van "Peter Donck"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
5970 berichten
Pagina 313½ van 398
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact