Piet schreef op zondag 16 augustus 2009, 9:25:
> Eva Saegerman schreef op zondag 16 augustus 2009, 9:21:
>
>> Myriam schreef op zaterdag 15 augustus 2009, 16:19:

>> onderwijssysteem.
>> Zit BE voor ene keertje voor op Nederland

LOL ?
>
> Even aan Britt vragen?

Eva heeft helemaal gelijk!
Ik heb het hier al eens vermeld denk ik dat de positieve bekrachtiging nu bij ons in de lerarenopleiding er wordt ingehamerd (op een positieve manier dan

).
Het is heel simpel: gebruik je het niet, dan ben je grandioos gebuisd. Maar niet enkel dat, ook moeten wij de lessen aantrekkelijk maken en de leerlingen actief in de les betrekken. Vbn. zijn een leuke en creatieve lesopening, linken leggen naar de leefwereld van de leerlingen, leerlingen zelf dingen laten doen en laten ontdekken zowel apart zoals in groep, ... Niet altijd even gemakkelijk voor alle vakken maar eens je een goed idee hebt en deze uitvoert, zijn de leerlingen echt geïnteresseerd, zelfs voor de 'leuke' vakken die ik geef: wiskunde en geschiedenis, deze blijven toch gehate vakken bij de leerlingen

Maar als leerlingen goedendag zeggen tegen mij buiten de school, me vragen of ik nog terugkom en me nog herkennen na een jaar en me aanspreken op de fitness (hoewel ik hen maar 4u les heb gegeven tijdens mijn eerste stage), dan gloei ik vanbinnen want ik ben tenslotte toch maar een stagiaire en stagiaires staan toch bekend om er eens mee te sollen hè

.
Deze technieken helpen maar het is meer dan positieve bekrachtiging, met positieve bekrachtiging alleen kom je er volgens mij niet, het is een totaalplaatje van leuke lessen, bevestigingen, respect voor elkaar (ja, ook van de lkr voor de lln), een omgeving waar fouten mogen gemaakt worden zonder dat je je moet schamen, waar ontdekt kan worden, waar kan worden gelachen en gezwansd, enz... Maar er is een lijn en daar mogen de lln niet over, dit wil niet persé straffen zeggen, hoewel dit niet altijd te mijden is. Mijn voordeel is dat ik ijzige blikken kan werpen, meestal is dat genoeg
Ik ben zelf afgestudeerd van het middelbaar in 2001, als ik nu lessen zou geven zoals ik ze zelf nog heb gehad (en das dus echt ni lang geleden), zat ik nog steeds in het 1ste. Nadeel voor de leerkrachten is dat wij enorm veel tijd stoppen in lesvoorbereidingen, maar ook in aantrekkelijk ogende en gevarieerde toetsen, examens, taken, werkstukken, groepswerken, ... Maar ach, het loont echt!