Piet schreef op woensdag 17 december 2008, 2:40:
> Bij God, trap er nooit in! Ik had alweer stinkend rijk
> kunnen zijn als ik dit in het argeloze Nederland en België
> had willen toepassen.
Breek me de bek niet open. Als je alleen al ziet op paardengebied wat er wordt opgelicht. Mensen geven niet alleen goedgelovig geld aan figuren als Leen Taal, maar aan tal van andere "alternatieve" middelen en mallotige supplementen. Verzin iets mafs met een leuk verhaaltje erbij, en je verkoopt het.
Frappant verhaal is dat van ons magnesium:
Wie de website een beetje heeft gelezen weet dat wij "ontdekt" hebben dat er veel paarden zijn met
insulineresistentie. Er hoort een typerend ziektebeeld bij wat we uitvoerig hebben beschreven op de pagina over
insulineresistentie. We weten ook dat magnesium deze kwaal beteugelt. Er is dus ook een pagina over magnesium. Beide pagina's refereren uitvoerig naar elkaar.
Tot mijn grote verbazing wordt de pagina over magnesium veel vaker opgevraagd dan de pagina over
insulineresistentie. Met gezond verstand zou je andersom verwachten. Maar nee, een supplementje is interessant, en waar het voor is dat moet een ander maar lezen.
Ondanks alle inspanningen wordt er dus veel magnesium gekocht voor paarden die waarschijnlijk niet aan insulineresitentie lijden.
Je zou denken dat het dan niet werkt. Maar, het
peperkoek effect zorgt ervoor dat magnesium dus altijd werkt. We krijgen bijvoorbeeld bedankmailtjes omdat het magnesium zo goed hielp tegen bijvoorbeeld hoesten. ik weet zeker dat magnesium niets doet tegen hoesten, maar iemand heeft een hoestend paard, geeft daarna magnesium, en als het paard
toevallig de week daarna minder
lijkt te hoesten is dat een "bewijs" dat magnesium ertegen helpt.
Soms krijg ik bijna zin om een homeopatische verdunning te gaan maken. Dan werkt het volgens sommigen NOG beter, en het kost me minder grondstoffen, transportkosten en opslag. Het
peperkoek-effect zorgt ervoor dat je altijd wel een publiek treft dat ervan overtuigd is dat jouw middeltje werkt. Al is het maar tegen het hoesten...
Of je gaat zout verkopen. Maak er een leuk verhaaltje bij dat het zout miljoenen jaren oud is (vertel er niet bij dat dat bij elk mineraal het geval is), vertel dat het rijk is aan sporenelementen, en doe er gerust een etiket op waaruit af te lezen is dat er eigenlijk niks inzit (toch niemand die het leest en interpreteert), en voila... kassa!
Of "natuurlijke
ontwormmiddelen", die eigenlijk niets doen. Hussel wat handig met statistieken, vergelijk het spul met middelen die al jaren uit de handel zijn, laat mensen een eitelling doen
nadat ze het middel hebben gebruikt en als er weinig wormen zijn dan komt dat natuurlijk door het middel (en vergeet je heel comfortabel de mogelijkheid dat het paard vooraf al geen wormen had), orakelt erbij dat het een natuurlijk middel is en "dus" resistentie niet mogelijk is, en voila... kassa!
Of bloemblaadjes, of olietjes, of idiote verdunningen, whatever! Wie met veel fantasie iets verzint raakt het altijd wel weer kwijt, en krijgt vanzelf een goedgelovige fanclub. Het
peperkoek-effect zorgt ervoor dat er altijd wel wat mensen zijn die een "bewijs" ontdekken dat het middeltje werkt.
Soms wordt me de verleiding bijna te groot. Het lijkt er op dat mensen graag bedonderd
willen worden. Maar ja, als ik er aan zou toegeven zou ik niet meer zo lekker kunnen slapen.
Is Madoff het probleem? Of zijn de slachtoffers die er gewoon om vragen om bedonderd te willen worden niet het eigenlijke probleem?
Frans
"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail."