InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
1415 berichten
Pagina 21½ van 95
Je leest nu alle berichten van "Britt Claeys"
Volg datum > Datum: donderdag 14 augustus 2008, 10:5014-8-08 10:50 Nr:136706
Volg auteur > Van: Britt Claeys Opwaarderen Re:136692
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Positieve Bekrachtiging in het onderwijs Structuur

Britt Claeys
Wommelgem
België

Jarig op 13-11

1415 berichten
sinds 8-1-2008
Piet schreef op donderdag 14 augustus 2008, 9:02:

> Britt Claeys schreef op donderdag 14 augustus 2008, 0:19:
>
>> Myriam schreef op dinsdag 12 augustus 2008, 23:50:

> Zelfs het meest harde, valse gemene enz.enz. in de
> maatschappij wordt alleen maar gedaan omdat het voor de
> uitvoerende iets positiefs, een beloning, brengt. Zelfs bij
> een moordenaar gaat dit op.

De beloning kan uren, dagen, weken en in het slechtste geval jaren op zich laten wachten. Hebben alle personen de persoonlijkheid om daar op te wachten en toch hetzelfde te blijven presteren?
Ik zei al ergens dat je een erg sterke ruggengraat moet hebben om dag in dag uit neergehaald te worden en toch niet beginnen te twijfelen over je eigen doen of kunnen. Zelfs het neerhalen hoeft nog niet, het niet bevestigd krijgen kan ook al een deuk geven.
Het is zo dat je zelfzekerder wordt met de jaren en je je minder iets gaat aantrekken van de oordelen van andere personen. Dat komt door je opgedane ervaringen, goede en slechte. Jongeren zijn uit zichzelf al meer onzeker en twijfelachtig, ze hebben de drang om ergens bij te horen en hebben bevestiging nodig. M.a.w. ze zijn erg beïnvloedbaar. Ze zijn dus nog meer vatbaar voor omgevingsfactoren, positieve en negatieve. Daar moet je ze dus op voorbereiden.

> In mijn vorig bericht hierover heb ik aangegeven dan
> niemand op een troon gezet hoeft te worden omdat de
> principes al in 1911 in de 'wet van effect' door
> Thorndike zijn vastgelegd.

Die troon is enkel maar een woordkeuze zenne.

> Deze gaat uit van het idee dat een individu (dieren in het
> geval van Thorndike's experimenten) actief leren. Dat houdt in
> dat een individu verschillende gedragingen vertoont en als een
> gedrag een positief effect veroorzaakt, het gedrag vaker zal
> vertonen en in het geval van een negatief effect minder vaak.

Helaas gebeurt dat in de praktijk niet altijd en toch moeten we verder.


> Maar ik zou zeggen, ik ben bereid.
>
> Piet
> Training is simpel but not easy

Het is een feit dat ik me nog niet heb verdiept in clickertraining dus het kan goed zijn dat ik niet weet waarover ik praat.
Verbeter me indien ik fout ben: het is toch wachten tot het kleinste stapje naar de goede richting en dan belonen hè en zo verder gaan? Dus bij Soraya: opstappen, haar kuren uitzitten zonder iets van tegendruk en wachten tot ze stilstaat. Zoals Eddy al zei, is ze erg gevoelig voor de hulpen, ook de verplaatsing van je zit. Als je haar dan een beloning wil geven en je verplaatst je naar voor, dan zal ze hoogstwaarschijnlijk opnieuw beginnen en dan is dit elementaire stukje mislukt.
Volg datum > Datum: donderdag 14 augustus 2008, 16:3214-8-08 16:32 Nr:136747
Volg auteur > Van: Britt Claeys Opwaarderen Re:136721
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Positieve Bekrachtiging in het onderwijs Structuur

Britt Claeys
Wommelgem
België

Jarig op 13-11

1415 berichten
sinds 8-1-2008
>>> Waar je overheen kijkt is dat alle gedrag uitgevoerd
>>> wordt voor de beloning die er ergens, ooit, op volgt.
>>> Zelfs het meest harde, valse gemene enz.enz. in de

> Maar.... eerst van de ruiter een trainer maken.
>
> Piet
> Training is simpel but not easy

Ze staat wel stil bij het opstappen zenne! Het is de moment dat je er juist opzit.
Ik zeg toch niet dat clickertraining niets doen is? Ik zeg dat het wachten is tot een klein stapje in de goede richting en dan belonen. Dat is toch niet hetzelfde hè.
Volg datum > Datum: donderdag 14 augustus 2008, 17:2114-8-08 17:21 Nr:136751
Volg auteur > Van: Britt Claeys Opwaarderen Re:136720
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Positieve Bekrachtiging in het onderwijs Structuur

Britt Claeys
Wommelgem
België

Jarig op 13-11

1415 berichten
sinds 8-1-2008
van lennep schreef op donderdag 14 augustus 2008, 11:42:

> Forumspook weer bezig!
>
> Nog een keer proberen...

> kunnen pakken?
> Opnieuw beleren , maar dan met PB?!!
>
> Gr Esther

Het is niet volledig te wijten aan de angst zenne. Haar gedrag zal wel voortkomen uit angst die ze gehad heeft maar ze weet het goed genoeg dat ze mij ermee kan intimideren en dat gebruikt ze dan ook.
Eigenlijk hoort dit niet echt thuis in deze topic. Ik zal er straks een andere maken maar eerst ga ik werken.
Volg datum > Datum: donderdag 14 augustus 2008, 23:1814-8-08 23:18 Nr:136788
Volg auteur > Van: Britt Claeys Opwaarderen Re:136762
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Positieve Bekrachtiging in het onderwijs Structuur

Britt Claeys
Wommelgem
België

Jarig op 13-11

1415 berichten
sinds 8-1-2008
Christel Provaas schreef op donderdag 14 augustus 2008, 19:45:

> Britt Claeys schreef op donderdag 14 augustus 2008, 17:21:
>
>> van lennep schreef op donderdag 14 augustus 2008, 11:42:

>> straks een andere maken maar eerst ga ik werken.
>
> Weet je 100% zeker dat er met het zadel niets mis is? En/of met
> haar rug? Want zo klinkt het nl wel.

100% zekerheid heb je natuurlijk nooit maar ik heb voor haar een zadelmaker laten komen die mij met verschillende zadels liet rijden en op basis van zijn bevindingen heeft hij een zadel aangepast. Verder heeft ze vorige week behandeling nr 2 gehad van een ostheopaat. Hij vond dat haar rug al pakken beter was dan vorige keer, de eerste keer was ze een sereus probleemgeval en nu nog maar een doorsnee gevalletje.
Volg datum > Datum: donderdag 14 augustus 2008, 23:5714-8-08 23:57 Nr:136797
Volg auteur > Van: Britt Claeys Opwaarderen
Volg onderwerp > Onderwerp: Soraya Structuur

Britt Claeys
Wommelgem
België

Jarig op 13-11

1415 berichten
sinds 8-1-2008
Voila, effe gekopieerd:

>>> Dit schreef je,
>>> Dus bij Soraya: opstappen, haar kuren uitzitten
>>>>>> zonder iets van tegendruk en wachten tot ze stilstaat. Zoals
>>>>>> Eddy al zei, is ze erg gevoelig voor de hulpen, ook de
>>>>>> verplaatsing van je zit. Als je haar dan een beloning wil geven
>>>>>> en je verplaatst je naar voor, dan zal ze hoogstwaarschijnlijk
>>>>>> opnieuw beginnen en dan is dit elementaire stukje mislukt.
>>>
>>> En dat eerste vind ik niets doen.

Wat? Het opstappen en haar kuren uitzitten?
Kzou echt wel snel moeten zijn om haar dan te belonen als er al een minifractie van een seconde iets goed zou gaan :-)

Daarom schreef ik dat je
>>> al voor dat er verkeerd gedrag ontstaat, desnoods al voor
>>> het opstappen aan het werk moet.

Er gaat gewoon niets verkeerd voordat ik erop zit. Je zou het kleinste kind haar kunnen laten poetsen en begeleiden naar de piste. Terwijl ik haar poets en opzadel, ook aansingel, staat ze 9 kansen op de 10 zelfs met haar oogjes dicht en met een hanglip om u tegen te zeggen, de ontspannenheid zelve. Als ik met haar naar de piste ga, hobbelt ze achter me aan. In omgang is het gewoon een schat van de bovenste plank.

De rest van het stukje
>>> is gebrek aan kennis omdat je niet eerst je paard
>>> getraind hebt om te weten wanneer en waarvoor hij een
>>> beloning krijgt.

Dat ontken ik niet, ik ben zeker geen betweter :-)

>>> Er is geen sprake van dat hij dit zal verwarren met een
>>> hulp voor voorwaarts gaan. Integendeel...

Het is een zij ;-)
Verwarren zal ze het niet doen met een hulp voorwaarts maar ze zal waarschijnlijk wel opnieuw beginnen bij gewichtsverplaatsing naar voor als ze in haar stressmoment zit.

>>> Vandaar ook mijn opmerking, dat ik eerst van de ruiter
>>> een trainer moet maken voordat er problemen kunnen worden
>>> opgelost.

Hier ben ik weer :-) : er zijn verschillende trainingsmethodes (de harde buiten beschouwing gelaten) en het hangt van de situatie af wanneer je wat gebruikt.

>>>
>>> Piet
>>> Training is a mechanical skill
>>
>> Juist ,er staat NIET "ze wil niet stilstaan !!"
>
> Dat zeg ik....

Waarom? Het heeft er toch niets mee te maken want dat is geen punt bij haar.

>
> Piet
> Training is a mechanical skill

Zie Piet, ik ben oprecht geïnteresseerd hoe jij dit zou oplossen. Ik geloof niet dat haar probleem op te lossen valt met clickertraining maar probeer me te overtuigen, ik ben echt curieus. We kunnen allemaal blijven bijleren hè.
Wat ik nu denk dat jij bedoelt: eerst clickertraining op de grond oefenen tot we beiden het systeem doorhebben, dan onder het zadel maar voor ik opstap al beginnen met clickeren. Dan stap ik op en bij een wenk naar de goede richting belonen. Bij dat laatste gaat het niet meer lukken denk ik want als ze ontploft (soms met een kleine boem, soms met een grote kaboem) en ze staat uiteindelijk stil, zou ik niet weten hoe ik haar moet belonen met een snoepje (gewichtsverplaatsing). En als ze bezig is met ontploffen mag ik ook geen druk zetten op de teugels hè?
Volg datum > Datum: vrijdag 15 augustus 2008, 0:0015-8-08 00:00 Nr:136798
Volg auteur > Van: Britt Claeys Opwaarderen Re:136791
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Positieve Bekrachtiging in het onderwijs Structuur

Britt Claeys
Wommelgem
België

Jarig op 13-11

1415 berichten
sinds 8-1-2008
Nils Vellinga schreef op donderdag 14 augustus 2008, 23:25:

> Britt Claeys schreef op donderdag 14 augustus 2008, 23:18:
>
>> Christel Provaas schreef op donderdag 14 augustus 2008, 19:45:

>
> nu nog de click in het koppie.
>
> Nils en Olly

Da mag er komen sè, van zo'n clickske ben ik wel overtuigd :-)
Volg datum > Datum: vrijdag 15 augustus 2008, 0:0515-8-08 00:05 Nr:136799
Volg auteur > Van: Britt Claeys Opwaarderen Re:136797
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Soraya Structuur

Britt Claeys
Wommelgem
België

Jarig op 13-11

1415 berichten
sinds 8-1-2008
Britt Claeys schreef op donderdag 14 augustus 2008, 23:57:

> Voila, effe gekopieerd:
>
>>>> Dit schreef je,

> en ze staat uiteindelijk stil, zou ik niet weten hoe ik haar
> moet belonen met een snoepje (gewichtsverplaatsing). En als ze
> bezig is met ontploffen mag ik ook geen druk zetten op de
> teugels hè?

Das straf, hij knipt een deel weg, schoon is da :-)
Ook hier: als je op reageren drukt, krijg je heel den boterham.
Je leest nu alle berichten van "Britt Claeys"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
1415 berichten
Pagina 21½ van 95
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact