e m kraak schreef op donderdag 3 april 2008, 23:20:
>> toegevoegde beloningen. (Ons school systeem probeert dit al
>> eeuwen).
.
> Was het maar waar, dit laatste!
Ja het kan altijd beter ...
En zelfs met het beste beloning systeem blijft het nog PET!
Ik heb geen kritiek op clickeren en OC hoor, ik zie alleen de beperkingen daarvan
heel duidelijk en die communiceer ik. Waarvoor zou je beloningsprincipes nodig hebben op school, als de leerlingen vrij waren hun passies te bestuderen?
(En deze scholen zijn er hoor zelfs in Zwolle.) Juist nergens om! Je mag gerust OC en clicker principes in de vuilnisbak gooien in dat geval. Het zou leuk zijn als jij dit zou beamen
> Veel aannemelijker is dat de werkelijke bedoeling een
> geconditioneerde maatschappelijke aanpassing is, met name een
> die afhankelijke integratie beoogt; een africhting naar normen
> en waarden in kadaverdiscipline.
Ja al komen ze nu ook een beetje in de knoei daarmee, omdat de economie ook vele creatieve en zelfstandige geesten nodig heeft om te overleven.
> Zonder direct gevaar voor eigen leven kun je dus net zo goed
> het vriendelijke Nee vergeten en
direct voorstellen iets
> anders te gaan doen (zie de ontelbaar herhaalde uitleg
> hieromtrent van Piet

).
Natuurlijk voorkomen is beter dan genezen. Met kinderen merk ik dat ze het ongewenste gedrag vaak al gedaan hebben en mijn voorkomen richt zich op het stoppen van de 2de poging, inderdaad door zo snel mogelijk een positief gedrag te vragen. Bij een paard precies zo, als zit je er bovenop, de eerste tekenen van ongewenst gedrag blok ik en vraag iets anders.
> Nergens maar dan ook nergens heb je van mij kunnen lezen dat
> P+, als onlosmakelijk onderdeel van OC spectrum, een taboe moet
> zijn. Zelfs wanneer je het zelf niet schijnt te zien wordt het
> nog veel vaker toegepast dan je maar kunt denken.
Juist!
> Alleen: het is niet zo geschikt als leermiddel! En daar
> hebben we het dacht ik over bij het beleren van bijvoorbeeld
> paarden.
Mee eens en haal je het weg uit de training, dan kom je ook nergens. Zoals zo vaak hier aangegeven, kan je met uitsluitend belonen het beste maar vrijheidsdressuur blijven doen in de bak.
Maar laten we nog eens dieper ingaan op dat
leermiddel. Vergelijk het eens met
hoe we zelf leren, door ons te verdiepen in onze passies en niet door beloningen van buitenaf. Hoe beter je dus kunt aansluiten bij wat een paard zelf wil en leuk vind, des te makkelijker leert het. Maar goed ook onaangename dingen moet een paard soms leren, zoals gymnastische oefeningen of rijden dwars door de stad, zoals wij met Jur hebben.
> Ik verhinder met gerust geweten ook zeer onvriendelijk hoor,
Nee dat doe je niet

Jij doet het krachtig niet onvriendelijk, bij kinderen een heel groot en belangrijk verschil, bij paarden ook. Een kind wordt vermorzeld onder een boze=onvriendelijke ouder, een paard raakt heel gestrest en wantrouwt je. Krachtig en vriendelijk, wauw dan ben je het grote voorbeeld dat kind en paard na wil volgen. Zelfs heel groot maken (... bij een kruiwagen hooi in de wei bijv.) werkt het best met deze (innerlijke) kalmte.
> Herinner je je nog dat ik op dit forum als anti-bitter
> aankondigde een bit te gebruiken? Dat is hier denk ik
> uitstekend voorbeeld voor.
Precies!
> Dit alles is, nog steeds, volledig volgens skinneriaanse
> bevindingen waarbij Skinner in de loop der tijd steeds meer
> nadruk legde op het vermijden van verhinderen waar mogelijk.
> De zuivere vorm van Clicker-leren legt terecht de nadruk op
> vervangend gedrag i.p.v. verhinderend gedrag.
Natuurlijk!
waar mogelijkGroetjes, Michiel
Blootsvoets goed voor mensen en paarden.