InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
5061 berichten
Pagina 180 van 338
Je leest nu alle berichten van "Frans Veldman"
Volg datum > Datum: maandag 28 januari 2008, 23:1728-1-08 23:17 Nr:112684
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:112660
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Jut en Jul Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Fred schreef op maandag 28 januari 2008, 22:16:

> Ik snap absoluut waarom jij anti hoefijzers bent geworden,
> maar wéét echter ook dat ik niet pro-hoefijzers ben! Dat lijken
> veel mensen hier nogal te denken. Ik besla niet meer...
> Wat mij echter wél verontrust is het feit dat veel "natuurlijk"
> bekappers denken dat ijzers altijd dergelijke gevolgen
> hebben.

Kom op joh, denk eens wat breder! ALLE artsen zijn tegenwoordig tegen roken. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat die artsen denken dat ELKE roker longkanker of zoiets krijgt.

Wie genoeg weet over hoeven weet dat hoefijzers de gezondheid van de hoef NOOIT bevorderen. Niet ieder paard met hoefijzers krijgt problemen nee, net zo min als dat iedere roker kanker krijgt. Maar wie de risico's goed in kan schatten weet dat zowel hoefijzers als roken ernstige gezondheidsrisico's met zich meebrengen, en eigenlijk geen enkel heilzaam effect hebben.

Wat jij nu doet is hetzelfde als ten strijde trekken tegen de arts die zegt dat roken ongezond is. Met argumenten als "ja, maar er zijn ook best rokers die oud worden". Pointless. Gebruik je energie eens wat positiever!

> Goed wetende dat er sommige paarden hun leven lang op
> ijzers staan zonder noemenswaardige problemen.

Yeah, ik heb ook ouwe opaatjes gezien die hun hele leven al roken. Maar dat maakt mij nog geen voorstander van het roken, verre van dat!

> In Geneve had ik een
> officieus gesprek met Hans Castelijns (ooit begonnen als
> hoefsmid, daarna dierenarts geworden en ondertussen lesgever
> aan de veeartsenij opleiding in Italie); Tussen pot en pint
> kwam het er op neer dat "natuurlijke bekappers" véél werk
> hebben omdat er steeds minder en minder kundige smeden zijn.

Dat is ook maar de theorie van een bepaald persoon, geopperd tijdens het nuttigen van wat alcoholische waren. OF het daadwerkelijk zo is weten we niet. Ik denk dat het vooral komt omdat men tegenwoordig minder opkijkt tegen artsen en alles wat er mee samenhangt. Men is gewoon skeptischer geworden. De tijd dat de arts een pilletje voorschreef zonder uit te leggen hoe en wat, en de patient het braaf slikte, is verleden tijd. (jaja, we kennen allemaal omaatjes die braaf iets slikken wat de arts heeft voorgeschreven, zonder benul te hebben wat en waarvoor, maar ik heb het even over het gemiddelde publiek). Maar ach, het doet er ook niet echt toe, toch?

> Ik weet dat véél mensen op deze site niet zo wedstrijdgericht
> zijn, maar wéét gewoon dat de meeste mensen die een paard
> bezitten zelfs nog nooit gehoord hebben van "natuurlijk
> bekappen"; Mensen die lid zijn van deze website kunnen zich dat
> wellicht niet inbeelden... maar dat is (helaas) de realiteit.

We werken er hard aan, Fred!

Frans
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 12:1629-1-08 12:16 Nr:112794
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:112543
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: aanleren one-rein stop Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Gudrun schreef op maandag 28 januari 2008, 17:06:

> Uit een ander topic, westernstops ed en hoe het aangeleed wordt
> en dat Dixie veel dingen reflexmatig lijkt te doen brengt me
> bij iets anders, de one-rein stop aanleren.

>
> Misschien is dit een typisch iets om met druk in fases aan te
> leren, zodat het paard gehoorzaamt omdat het denkt geen keus te
> hebben en het dus altijd doet?

Het heeft niks met fases te maken. Met fases bepaal je hoe "licht" je paard uiteindelijk reageert. OF je paard reageert heeft meer te maken met hoe consequent je bent. Je schrijft "soms negeert hij het gewoon, ook al blijf ik vragen en verhoog ik de druk een beetje". De grote vraag is, wat is jouw vervolg? Is je conclusie "hij doet het niet" en laat je vervolgens dan maar gewoon los? Als dat zo is dan leer je je paard dat "niets doen" datgene is wat je van hem verlangt, want dat brengt de release. Het paard doet niets verkeerds, hij doet gewoon wat jij hem leert, namelijk dat negeren de release brengt. Als je aan hem vraagt om zijn nek te buigen, dat MOET je ook zorgen dat het gebeurt, en er niet eerder een release komt dan dat je dat ook voor elkaar hebt. HOE je dat bereikt doet er niet zoveel toe. Dat mag best met een worteltje zijn, zolang je de (lichte) druk maar op de teugel houdt, en die onmiddellijk laat verdwijnen zodra (om wat voor reden dan ook) de nek buigt, MAAR NIET EERDER.

Als je dit consequent doet, de goed houding aanneemt, dan heeft je paard dit echt binnen een paar minuten geleerd. Natuurlijk is het beter (vooral voor de langere termijn) om dit nog wat vaker te bevestigen, regelmatig even te oefenen, of zoals Parelli aanbeveelt, als "preflight-check".

> En indien wel, hoe reageert een clickerpaard op ineens "moeten
> en dwang"?

Ook een clickerpaard heeft voortdurend te maken met "moeten en dwang". Denk alleen maar aan het schrikdraad, of zijn eigen biologische behoeften ("ik sta op een steentje, dat voelt minder aangenaam, ik krijg pas een release als ik dat been optil en ergens anders neerzet, dus laat ik dat maar doen, dan voelt het beter"). Ook je eigen lichaam werkt overigens met fases; als je niet reageert op een onaangenaam gevoel wordt het over het algemeen steeds sterker. ;-)

Groeten,
Frans
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 17:0129-1-08 17:01 Nr:112841
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:112837
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: aanleren one-rein stop Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Gudrun schreef op dinsdag 29 januari 2008, 16:28:

> Ik blijf dus vasthouden, met iets meer maar niet veel meer
> druk. Vanmorgen meer dan 2 minuten voor hij inboog en beloond
> kon worden, en 2 minuten voelt heeel lang. De volgende keer
> gaat het soms sneller, soms ook niet.

Tsja, ikzelf ga zo lang niet wachten, zeker niet bij een paard dat al weet wat de bedoeling is. Dan zorg ik dat het op een of andere manier sneller gebeurt. Ik heb er ook geen probleem mee om in dat geval meer druk te gebruiken, dus in plaats van zacht vragen gewoon wat harder duwen, mijn vinger wat spitser te maken, of desnoods zorgen dat het ietwat onaangenaam wordt om niet te reageren. Voor we weer een hele discussie krijgen: zo doe ik het, en alleen bij paarden die al weten wat ze moeten doen. Per slot van rekening wil ik onderweg, tijdens het rijden, ook niet dat het twee minuten duurt voor ik een response krijg, dus waarom zou ik dat op de grond dan wel tolereren?

> Het gekke vind ik dat jij schrijft dat je paard het binnen een
> paar minuten geleerd heeft, nou, ik ben al een week aan het
> aanleren en heb totaal niet het gevoel dat ik tot een bruikbaar
> resultaat kom.

O ja, ik begin sowieso altijd even met wat algemeen "wijken voor druk" zodat het paard weet dat er een release komt zodra hij reageert. Niet alle paarden weten dit immers, zo leren ze dit alvast, en het is handig als je het paard al een stapje opzij, achteruit, etc. kan laten doen. Spelenderwijs ga ik dan naar het hoofd, en het reageren op een zachte druk door de nek te buigen komt dan eigenlijk al vanzelf.

> Heb eht de pony ook geleerd, ging wel heel snel, Dixie kan het
> ook. Nu zijn die allebei vroeger traditioneel opgeleid...

Ik denk dat het voortraject inderdaad wel iets er mee te maken heeft. Het is wel handig als het paard het concept "wijken voor druk" al door heeft.

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail."
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 20:3229-1-08 20:32 Nr:112890
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:112885
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Jut en Jul Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Fred schreef op dinsdag 29 januari 2008, 20:19:

> Piet schreef op dinsdag 29 januari 2008, 17:30:
>> Het hoefbeen komt los en de woefwand kan dan niet
>> anders dan omhoog door de druk naar beneden van het
>> hoefbeen.
> ?? Kun jij dit als hoefbevangenspecialist die alles leest en
> weet zonder lijfelijk op bijscholingen aanwezig te zijn, dit
> eens uitleggen aan een bescheiden, maar kritische hoefsmid ? ;-)

Hij doet niet anders, Tenminste, het uitleggen dan. Wie zijn publiek is bepaalt het publiek natuurlijk zelf!

>> Ik heb inmiddels al heel wat veeartsen en studenten op
>> cursus gehad. Hun commentaar is onveranderd "Wat ik hier
>> op 1 dag geleerd heb, heb ik in mijn hele studietijd
>> niet geleerd"
> Ben je jezelf aan het overtuigen ? ;-) Beweer je nu net dat
> iemand die een ééndagscursus gevolgd heeft bij jou, meer weet
> over hoeven dan een dierenarts ? :-M

Daar lijkt me geen twijfel over bestaan. Ook ik heb dierenartsen op cursus gehad, en blijkbaar leren dierenartsen bij hun opleiding niet zo gek veel over hoeven.

Overigens, jij bent zelf toch ook geen dierenarts? Waarom blaas jij toch steeds zo hoog van de toren? Omdat je eens ergens op een congres bent geweest? Wat niet anders is dan ook een "eendaagse" of "tweedaagse" cursus? Enne, ik heb het al eerder opgemerkt: leren is een individuele aangelegenheid. Zelf heb ik een gloeiende hekel aan "les krijgen". Ik leer alles zelf, noem het autodidactisch of wat dan ook. Of het nou om computers, paarden, hoeven, vliegtuigen, of whatever gaat. Het merendeel van de mensen wil wel graag les krijgen, en dat is prima, maar ga alsjeblieft niet zo rond lopen blazen met het gegeven of je nou wel of niet ergens op een congres bent geweest.

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail."
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 20:3829-1-08 20:38 Nr:112893
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:112891
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: traditioneel versus natuurlijk bekappen Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Fred Emmerig schreef op dinsdag 29 januari 2008, 20:32:

> Een paar honderd jaar geleden begon men het paard te beslaan.
> Zo'n 57.999.300 jaar na ons Eohippusje!

Wat ik een beetje mis in het verhaal is dat het beslaan op grote schaal nog maar een paar decennia wordt gedaan. Voorheen was het beslaan OF een noodzaak (in door paarden aangedreven molens, waarbij de paarden voortdurend hetzelfde rondje liepen) OF een luxe aangelegenheid.
Nog niet zo lang geleden was ijzer loeiduur. Er waren geen locomotieven om het te transporteren, en iedere stap van delving tot eindproduct was zwaar handwerk. IJzer was zo duur dat de meeste mensen het wel uit hun hoofd lieten om een paard er mee te laten beslaan!
Hoefijzers waren ooit zo duur dat ze als belastingmiddel werden gebruikt om de kruistochten mee te financieren. De belastinginners waren ook toendertijd goed op de hoogte waar het geld zat. De melkkoe van nu is de auto, destijds waren het hoefijzers.
Het beeld dat men "vroeger" hoefijzers gebruikte en dat het een traditie was, is volledig verkeerd.

Voor de rest een heel goed verhaal!

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail."
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 20:4829-1-08 20:48 Nr:112900
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:112887
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Peter Donck schreef op dinsdag 29 januari 2008, 20:23:

> volgens Eddy-kwispel-druppel kan het niet echt kwaad !
> ik heb er nog géén hinder mee ondervonden
> behalve wat grotere draaicirkel in scherpe bochten
> en wat meeschuiven met de achteras op dat moment

Een 4x4 heeft drie differentielen. Bij een permanente 4x4 zit er tussen achter- en voorasaandrijving een differentieel, bij de rest meestal een starre verbinding. Een differentieel kun je vastzetten met een diflock. Als je een bocht maakt dan zal de achteras een kortere cirkel afleggen dan de vooras, en dientengevolge zullen de achterwielen minder omwentelingen maken dan de vooras. Heb je het zwikje nu met je diflock of starre verbinding aan elkaar geknoopt, dan gaat er dus ergens iets mis. Op zandachtige ondergrond wordt het verschil weggewerkt in slip, maar op asfalt wordt het wel een erg heftig schuurverhaal. Toch valt het tussen achter- en vooras nog wel redelijk mee. Soms kun je echter ook een diflock hebben tussen de wielen links en rechts. En daar zit een veel groter verschil in afgelegde weg, dus die diflock kun je echt beter niet inschakelen op de verharde weg.

> maar ik begrijp niet goed dat je er net op geaccidenteerd
> terrein wél
> mee mag rijden
> en op een vlakke easy weg niet ?

Als er maar voldoende mogelijk tot slip is, dan is het prima. Je wieltjes draaien dan allemaal even hard rond, en dat klopt in een bocht natuurlijk niet. Op stug asfalt wring je de boel dan kapot.

> misschien weet Frans met zijn dinomonster hier meer over

Mijn dinomonster gaat erg lelijk doen (springen!) als ik de diflock vergeet uit te schakelen als ik weer op het asfalt ga rijden. Voor de rest wel leuk hoor, als ik de trailer erachter heb dan kan ik nog steeds door een lange modderkuil heen, de trailer met paarden volgt vanzelf als een soort boot. ;-)

Maar enfin, wellicht is dit meer een topic voor het 4x4 forum.

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail."
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 21:3029-1-08 21:30 Nr:112915
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:112907
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Jut en Jul Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Fred schreef op dinsdag 29 januari 2008, 21:15:

> Piet schreef op dinsdag 29 januari 2008, 20:41:
>> Vraagt het aan Ramey, hij toont het je perfect. Toch iets
>> gemist op je snoepreisje York? En eigenlijk is het
>> enorm logisch en simpel als je er even over nadenkt, je
>> had het bijna zelf kunnen bedenken
> O, en heeft Ramey - de hoefsmid, trouwens - gelijk ? Wat Ramey
> schrijft of zegt is per definitie correct ? Wat is het verschil
> met hoefsmid "Van Nassau" ? of jouw buur hoefsmid "Tom" ?

Dat Ramey wel wereldwijd wordt uitgenodigd, en blijkbaar in brede kring wordt gezien als iemand die iets zinnigs te melden heeft? En daarnaast, een goede reputatie (=evidence) heeft om de meest hopeloze paarden weer gezonde hoeven te laten krijgen?

> Welke wetenschappelijk studie heeft hij geschreven waaruit
> blijkt dat de hoefwand naar boven wordt geduwd ?

Geen idee wie wat heeft geschreven. Maar het is algemeen redelijk bekend dat het zo is. Kun je overigens ook al zien aan de "groeiringen", die worden "opgeduwd" bij hoefbevangenheid. Is ook mechanisch gezien volkomen logisch: als de verbinding tussen hoefwand en hoefbeen wegvalt dan zal de hoefwand omhoog bewegen ten opzichte van het hoefbeen, want op het hoefbeen rust nog steeds het gewicht. Daarnaast is het algemeen bekend (ook bij traditionele hoefsmeden) dat het hoefbeen wel eens door de zool kan komen steken. Hoe wou je dat doen zonder dat de hoefwand ten opzichte van het hoefbeen omhoog beweegt?
Uiterst merkwaardig dat je met dit gegeven zo'n probleem hebt. Misschien moet je iets minder congressen aflopen en eerst eens zelf een mentaal plaatje opbouwen hoe de verschillende onderdelen van de hoef samenhangen. Dan is het ook iets gemakkelijker om het verschil tussen een Ramey en een Nassau te zien ;-)

> Vreemd inderdaad, ik ben ook (helaas part-time) student
> diergeneeskunde en heb een collega student leren kennen die ook
> op "natuurlijk bekappen" cursus geweest is... voor jou goed
> houden we dit hoofdstuk dan ook beter gesloten

Tsja, niet iedere student is hetzelfde he? Overigens ging het hier niet over studenten maar over dierenartsen. Een nogal groot verschil, hoewel je dat zelf misschien niet graag zult willen beamen. Maar ja, een student is niet voor niets nog een student, he?

> Als je geschreven had ", sommige
> zeggen het namelijk" had ik hier niet op gerepliceerd; maar de
> altijd, nooit, stuk voor stuk, iedereen, niemand, en andere
> ongenuanceerde uitlatingen lopen hier de laatste tijd weer de
> spuigaten uit.

Als je daar erg grote behoefte aan hebt dan kun je die woorden zelf wel aanpassen terwijl je ze leest. Ik kan er ook wel een programma voor maken, dat vanzelf die woorden verandert. Maar dat lijkt me nogal overbodig, toch?

> Overigens kan ik me niet voorstellen dat op jullie cursus de
> anatomie en de histologie ziet die je reeds na het tweede jaar
> diergeneeskunde diepgaand bestudeerd hebt (of zou moeten hebben
> ;-) ) Laat staan de informatie die je krijgt in latere
> studiejaren...

Gelukkig is het niet de bedoeling van de cursus om parallel te lopen met de opleiding diergeneeskunde. De invalshoek en doelstelling is anders.

>> feit dat er geen oog is voor ontwikkelingen, als ze dat
>> wel hadden sloegen ze namelijk geen ijzers onder
>> paardenvoeten he?
> Dat is jouw mening... dat is (voorlopig, wie weet ?) helaas
> géén onomstotelijk feit.

Wanneer is het voor jou wel een onomstotelijk feit? Je bent dus blijkbaar nog niet zo overtuigd?

> www.cabcalor.be - Hippopodist
> Hoefkliniek

Enne, als je zelf nog zo zoekende bent, wat doet dan dat hippopodist en hoefkliniek bij je afschrift? Zeg je ook tegen je klanten "ik heb geen idee wat beter is, ijzer of geen ijzer." Zijn ze blij met zo'n antwoord?

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail."
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 21:4629-1-08 21:46 Nr:112926
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:112909
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Peter Donck schreef op dinsdag 29 januari 2008, 21:22:

> Maar kort voor mezelf dus en mijn pickup,
> ik ga ervan uit dat ik een starre achteras op bladveren heb
> en een vooras met differentieel tussen links en rechts,

Ook een "starre" achteras heeft een differentieel. Je hebt er dus sowieso al twee. (Star slaat hier op het feit dat de wielen niet onafhankelijk zijn geveerd, mar niet op de overbrenging.)

> en bijgevolg dus ook differentieel tussen vooras en achteras

Dat hoeft nou dus weer niet zo te zijn, meestal zit hier alleen een differentieel als je permanente vierwielaandrijving hebt. Maar dan kun je doorgaans niet overschakelen naar 2-wiel aandrijving. (Logisch ook, zo'n differentieel is een extra voorziening zodat je de 4-wheel drive ook op asfalt kunt gebruiken, dus waarom zou je dan nog terug willen naar 2-wheel drive?)

> Om nu rijdend van 2-hai naar 4-hai te schakelen
> welke differentieel schakel je dan in
> en welke diff. moet daarvoor blijvend ingeschakeld zijn ?

Als jij van 2-wiel naar 4-wiel kan schakelen dan heb je dus hoogstwaarschijnlijk geen differentieel tussen voor- en achteras. Dan gebruik je 2wiel voor de verharde weg, en 4wiel voor het terrein (waarbij je dan automatisch een diflock hebt tussen voor- en achteras, omdat je gewoonweg geen dif hebt en het zwikje dus per definitie gelocked is).

Heb je een erg luxe auto, dan heb je ook nog diflocks tussen linker- en rechterwielen, maar dat is relatief zeldzaam, dus we gaan er even van uit dat je dat niet hebt. Samengevat, je hebt waarschijnlijk geen diflocks. Waarschijnlijk kun je kiezen tussen N, 2H, 4H, 4L. Klopt dat?

Bij auto's met permanente vierwielaandrijving (zoals onze Dodge) kun je kiezen tussen H, H+lock, N, L, L+lock.

> voor 4-low moet ik eerst stilstaan, dan kan schakelen

Verschil tussen low en high is een extra versnelling, NA je gewone versnellingsbak. Na inschakelen zijn al je normale versnellingen gehalveerd. Dubbele trekkracht dus, maar halve snelheid. Vanwege de grote trekkracht meestal "verplicht" gekoppeld aan de 4-wheel drive, dus alleen maar in het terrein bruikbaar. Meestal wissel je niet zo vaak tussen terrein en verhard dat je al rijdend moet kunnen overschakelen, dus daar is ook niet in voorzien.

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail."
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 21:5029-1-08 21:50 Nr:112927
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:112916
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: paardentrailer? Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Peter Donck schreef op dinsdag 29 januari 2008, 21:30:

> jép dat is het ! maar wat doen die chotferdomde vrijloopnaven !

Vrijloopnaven zijn speciaal voor auto's die ook 2-wheel drive hebben. De "uitgeschakelde" wielen worden welliswaar niet meer aangedreven, maar die wielen drijven nog wel het middendifferentieel aan. Dat geeft weerstand (verbruik!), slijtage en extra herrie. Dus kun je op die auto's de wielen loskoppelen van de naaf, zodat de niet gebruikte as ook niet nodeloos wordt rondgedraaid.

> vraag't m wil of ik slaap niet !

Ik hoop dat je nu kan slapen. ;-)

Misschien toch maar eens op een 4x4 forum kijken? Goed voor je nachtrust! ;-)

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail."
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 21:5429-1-08 21:54 Nr:112928
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:112925
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: De show van Emiel Voest Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Gudrun schreef op dinsdag 29 januari 2008, 21:43:

> Anna heeft eens haar cap gebroken bij een val, stel dat ze hem
> toen niet ophad...

Ik ken ook al een aantal mensen die met paardrijden hun rug hebben gebroken... Wat doen we daar nou mee, voortaan allemaal een bodyprotector aan?

> Ieder zijn keus en verantwoordelijkheid,

Zo hoort het! Dus niet dat ding aan anderen opdringen. Als je echt om veiligheid geeft dan moet je gewoon niet op een paard kruipen.

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail."
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 22:1329-1-08 22:13 Nr:112938
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:112931
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: De show van Emiel Voest Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Jolijn schreef op dinsdag 29 januari 2008, 21:57:

> Ikzelf ben sinds 4 jaar een grote voorstander van het dragen
> van een cap!
> Was eens met Boy gaan springen in Kattevenia in het bos, en

> Maar is nu een gat.. Volgende dag natuurlijk koppijn,
> overgeven, ... Foto laten maken: veel geluk gehad dat ik geen
> bloeding had gehad, anders was het snel afgelopen geweest zei
> de dokter.

Misschien vind je het niet leuk om te weten, maar met een cap op zou je totaal geen verschil hebben gemerkt. Deze verschijnselen treden op door het verschil in snelheid tussen je schedel en je hersenen.... en daar doet een cap NIETS aan.

Het enige waar een cap iets tegen doet is tegen schedelbasisbreuk. En dat alleen als de buitenkant hard is, en de binnenkant zacht.

Als hij te zacht is drukt een uitstekend voorwerp (steen, paaltje) alsnog door de cap heen tegen je schedel, met alle kwalijke gevolgen van dien. Is de cap hard (en heeft niet precies dezelfde vorm als je hoofd) dan drukt je cap alsnog maar op EEN plek tegen je schedel, waardoor die alsnog breekt. (Tussen een harde steen of een harde cap zit helaas geen enkel verschil). Het enige wat werkt is een uitgekiende samenstelling tussen een harde buitenkant en een vervormbare binnenkant. Zo zitten bijvoorbeeld motorfietshelmen in elkaar.

De meeste caps voldoen echter niet aan die eis, en dan breekt je schedel alsnog tegen de binnenkant van je harde cap. Hard is hard, of dat nou een boomstam is of de binnenkant van je cap.

Mensen, bescherming van je schedel is geen kwestie van een soort verharde muts op zetten. Kijk eens wat een onderzoek er is geweest naar de ontwikkeling van werkende motorfietshelmen. Een cap is een prutsding, dient eigenlijk nergens toe. Vals gevoel van veiligheid. Zit meestal ook dermate slap bevestigd dat wanneer er echt kracht op komt te staan het ding al over je oren is getrokken voordat hij zijn (vermeende) beschermende werk kan doen.

Enfin, caps zijn ook weer de uitvinding van de commercie, net als zoveel items in paardenland, en zijn tegelijkertijd nutteloos.

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail."
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 22:2129-1-08 22:21 Nr:112939
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:112938
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: De show van Emiel Voest Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Frans Veldman schreef op dinsdag 29 januari 2008, 22:13:

> Een cap is een prutsding, dient eigenlijk nergens toe. Vals
> gevoel van veiligheid. Zit meestal ook dermate slap bevestigd
> dat wanneer er echt kracht op komt te staan het ding al over je
> oren is getrokken voordat hij zijn (vermeende) beschermende
> werk kan doen.

Om hier nog aan toe te voegen: Voor bromfietsen zijn dit soort bevestigingen al decennia lang niet meer goedgekeurd, omdat men al lang weet dat en helm met een kindbandje zo goed als nutteloos is. Uiterst merkwaardig dat je bij een paard (dat net zo hard kan als een brommer, en waarbij je ook nog eens hoger zit, die ook nog op je hoofd kan trappen) dan ineens wel "goedgekeurde" helmen hebt met deze nutteloze bevestiging? Rara?

Het lijkt wel alsof het stevig zit hoor, maar zodra je iets meemaakt dat dermate heftig is dat je er je schedel mee zou kunnen breken, dan breekt ook dat bandje af...

Het zou interessant zijn om eens te achterhalen hoeveel mensen hoofdletsel oplopen ondanks de cap...

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail."
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 22:3629-1-08 22:36 Nr:112943
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:112941
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: De show van Emiel Voest Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Jolijn schreef op dinsdag 29 januari 2008, 22:31:

> Dus eigenlijk is die cap dan weer iets achterhaald, dat alleen
> de paardenwereld nog gebruikt..

Nee hoor, bij de fietsenwereld speelt precies zo iets. Ik ging even googelen, en kwam het volgende tegen:
http://www.magma.ca/~ocbc/hfaq.html

Hierin staat al zo'n beetje wat ik zelf al schreef, plus nog veel meer argumenten TEGEN de helm. Zowel de theorie als de praktijk bevestigen dat NA het invoeren van een helmplicht voor fietsers dit geen levens scheelt. Helmen beschermen eigenlijk alleen maar tegen... schaafwonden.

Fietshelmen en paardrijhelmen hebben nogal wat overeenkomsten...

> Desalniettemin, ik blijf hem op doen. Ook al is het maar voor
> het gevoel van veiligheid. (hoewel dat nu wel een beetje
> geslonken is natuurlijk :) )
> Het beschermt je hoofd dus wel, maar eigenlijk niet genoeg.

Het helpt tegen schaafwonden, en dat is misschien voor sommigen de moeite waard. ;-) Tegen hersenschudding, schedelbreuken, etc. helpt het praktisch niet...

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail."
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 22:4329-1-08 22:43 Nr:112946
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:112944
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: De show van Emiel Voest Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
clarissa ruijgrok schreef op dinsdag 29 januari 2008, 22:36:

> En dan zijn er dus mensen die beweren dat zo'n fietshelm
> slechter zou zijn dan een 'goedgekeurde' paardrijcap?
> Die discussie heb ik een keer gevoerd, namelijk. Ik vond een
> fietshelm ook goed voor paardrijden..

Een fietshelm is even waardeloos als een cap, dat is waar.

> Argument was, dat je met een fiets héél andere smakken maakt :-S
> Ja, op asfalt en stoepranden, zei ik toen..veel sterker dus!

En daar beschermen fietshelmen dus evenmin tegen.

> En toen ik een keer
> viel, droeg ik wel een cap, maar heb ik twee weken plat gelegen
> met.....rugpijn!

Als ik ooit mijn kans op letsel ten gevolge van paardrijden zou willen beperken, zou ik geen cap nemen, maar een bodyprotector.... De kans op rugletsel is veel groter, de effectieve werking van een bodyprotector groter, en persoonlijk heb ik dan, als het noodlot toch mocht toeslaan, liever een fatale vorm van hersenletsel dan een dwarsleasie en een resterend leven in een rolstoel. Niet dat ik echt de keus zou hebben, want een cap beschermt toch niet tegen dit soort hersenletsel. Tenzij je een motorfietshelm neemt... Maar ja, wie wil daar nou mee paardrijden?

> Ik heb altijd het gevoel dat men zich blindstaart op het
> capverhaal, en de rest erom heen dan vergeet, simpelweg omdat
> het minder zichtbaar is.

Yep, ik geloof meer in "prior preparation". Goede "preflight checks", weten waarmee je bezig bent, zorgen dat je paard in een meewerkende bui is, etc.

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail."
Volg datum > Datum: dinsdag 29 januari 2008, 23:0929-1-08 23:09 Nr:112954
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:112952
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: De show van Emiel Voest Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
eddy DRUPPEL schreef op dinsdag 29 januari 2008, 23:04:

> of in een auto ,motor ,mountainbike ,vliegtuigje !!!!!
> kameeltochtjes ,waterskieen, bergbeklimmen , surfen, behangen,
> ramen likje verf geven, dakgootjes ontstoppen ,skeeleren.
> paarden uit w de wei halen, ero toys gebruiken op batterijen,
> je neus snuiten, gaan wandeLen in de hoge venen 2U voor

Ja, hoe meer risico je uitsluit, hoe groter de kans dat je "normaal" aan je einde komt, door kanker of een andere nare ziekte of zoiets...

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail."
Je leest nu alle berichten van "Frans Veldman"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
5061 berichten
Pagina 180 van 338
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact