Gudrun schreef op maandag 28 januari 2008, 9:30:
> Dit ook lekker oud wijf heeft ook gewoon op de gemeente haar B
> rijbewijs mogen inruilen voor een BE. Hoe dat in Nedelrand zit
> weet ik niet. Want rijden en Nederland met een controletje had
> ik toch wel errug veel werk om uit te leggen en te laten
> verifieren dat ik dat mocht, met mijn B-tje een trailer trekken
> omdat ik van voor 1970 (als ik me niet vergis was dat de datum)
> ben.
nee het is niet je eigen houdbaarheidsdatum die telt
maar de datum waarop je je rijbewijs hebt behaald,
ik was 21 in 82, ik denk dat het zowat eind jaren '80 moet geweest zijn
dat het ding met B en E is veranderd
>
> Mijn sharanneke ziet inderdaad wel erg af er door, en dan trek
> ik zelfs nog maar een anderhalf trailer met 1 paardje er in.
> autostrade bergop zonder trailer en plankgas is toch nog steeds
> trager gaan, moet ik soms echt terug naar 4e. Ruim 5 jaar oud
> en 135000 km, volgende keer een zwaardere auto (maar vind die
> maar eens met dan ook nog minimum 6 zitplaatsen).
het is niet alleen de "zwaarte" van de wagen die van tel is,
maar vooral de bouw,
de meeste wagens zijn opgebouwd als een kooi van platen staal en andere
die met puntlasjes en dergelijke aaneen zijn genaaid, daar hang je dan een trekhaak aan
die niet alleen kan uitscheuren maar ook nog eens je karosserie naar de haaien trekt.
Een échte 4x4 is gebouwd op chassis, dwz je heb net zoal bij vrachtwagens
een stevige onderbouw die bestaat uit soort "Ligger" waaròp de rest van je wagen is gemonteerd,
ook je trekhaak wordt aan die ligger gebout,
zo blijft je wagen vormvast en hangt je trailer aan je stevigste wagendeel,
Die ligger is ook de reden waarom dergelijke 4x4's gevaarlijk zijn bij botsingen
met andere weggebruikers, het zijn een soort stormrammen
Maar voor alle andere garagevragen moet je bij Kiria-kiki zijn
die drinkt smeerolie bij het ontbijt als je 't mij vraagt...