Egon, ik werp me de laatste tijd zelden zo vaak in een discussie als deze met jou

.
e m kraak schreef op zondag, 5 september 2004, 15:21:
> Correct, dat weet je niet op voorhand! Daarom denk ik nog steeds
>

dat jij de denk- of interpretatiefout maakt. Nmm verwar je
> met
respons; het is de respons die 4 kwadranten heeft.
Uiteraard - wat ik zeg. De eerste keer is een reflex, het handelen naar de herinnering is operant. Handelen kan in dit geval zowel die omheining aanraken zijn, als juist niet aanraken zijn.
>> actief betrokken is, het is voldoende dat (alleen) het lerende
>> wezen al doende ontdekt: de meeste allereerste ontdekkingen bij
>
> De onduidelijkheid ligt denk ik bij "al DOENde" en wat je daar
> per definitie in onderbrengt. Nmm breng jij ook REacties
> (respons) onder bij acties (impuls). Dát lijkt me onjuist.
Waarom? De respons is toch operant (zie boven)?
>> "leren" zijn toevallig, kijk maar hoe een baby leert. Al doende
>> word je voor je gedrag beloond of gestraft.
>
> "Beloond"? "Gestraft"? Het gaat nmm om de "best result"-balans
> in de perceptie van de leerling.
Belonen en straffen als wetenschappelijke termen, dus toekomstig gedrag vermeerderen of verminderen.
Natuurlijk gaat het altijd om "best result". Iedereen handelt altijd op een manier die hem het beste lijkt, wat een ander daar ook van vindt.
> Ik blijf toch bezwaren tegen jouw (uuh nou ja, anderen verwarren
> dit ook meesterlijk maar van jou verwacht ik meer bewustzijn en
> duidelijkheid :) ) gebruik van de woorden belonen en straffen.
> Ik vind het verwarrend. Ik weet niet waar het je om gaat; bedoel
> je nu hetgeen wat de straf cq. beloning uitdeelt, de uitvoerende
> handeling die straft cq. beloont, of de perceptie van degeen die
> de straf cq. beloning ondergaat? Echt 3 totaal verschillende
> zaken.
De uit de perceptie logischerwijze volgende handeling.
> Inderdaad, de ontvanger (leerling) bepaalt de respons (zie mijn
> commentaar hierboven). Maar er blijkt hier nmm niet dat "je
> beloond hebt, in plaats van gestraft" doch slechts dat je
> (methode) genegeerd wordt, omdat de leerling het alternatief van
> "ontsnappen" sociaal aan durft en daar een groter winstpunt op
> de balans van verwacht.
Volgens mij verwar je de uitkomst (iets meer of minder doen) van een bepaalde opeenvolging van gebeurtenissen met waarom het paard doet wat het doet. Waarom het paard doet wat het doet is "best result" voor hemzelf - maar ik kan alleen achteraf zien aan wat hij doet (of hij meer, of minder de schrikdraad gaat aanraken in de toekomst) besluiten of de schrikdraad straffend, dan wel belonend werkt.
> Thanx - just subscribed, and noted that Robin Walter, MS, is of
> same opinion as I am in most recent answer to you and
> (coincidentally?) adds the same example as I did here: "I would
> be more inclined to agree with your assertion that R- is at work
> if there was a "warning tone" as the horse approached the fence;
> then a shock as the horse made contact with the fence."

Ja, maar hij zegt WEL dat het P+ is - dus operant. MIJN vraag was of er, als er iets positief gestraft wordt, er niet tegelijk iets negatief bekrachtigd wordt - zie de eerdere discussie over dat je geen R- kan hebben zonder eerst iets toe te voegen, wat dus betekent dat je geen R- kan hebben zonder P+ (in de aanwezigheid van een discriminatieve stimulus).
Ik ben een beetje jouw stelling kwijt, Egon - bedoel je dat je alleen maar OC kan hebben als er aan twéé zijden iets operant gebeurt (zender en ontvanger) of bedoel je dat P+ geen OC is, of bedoel je dat OC per definitie niet situationeel kan zijn?
Inge